آفتاب

مادورو نسبت به تجزیه ونزوئلا هشدار داد

مادورو نسبت به تجزیه ونزوئلا هشدار داد

مادرید- ایرنا- ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا، مخالفان دولت را متهم کرد که قصد جدایی دو ایالت ˈتاچیراˈ و ˈزولیاˈ واقع در غرب این کشور امریکای جنوبی و مرز مشترک با کلمبیا را دارند .

به گزارش ایرنا، مادورو که پنجشنبه شب به وقت محلی - جمعه به وقت تهران - با تلویزیون دولتی ونزوئلا سخن می گفت، اظهارداشت:ˈاخباری به دستم رسیده است که نشان می دهد گروه های راستگرا در حال نقشه کشی برای اجرای یک سیاست جدایی طلبانه به منظور جدایی چند ایالت کشور هستند.ˈ

وی افزود: هدف مهم مخالفان، جداکردن دو ایالت مهم تاچیرا و زولیا است، اگرچه آنها قصد دارند این توطئه را در ایالتهای دیگری نظیر ˈلاراˈ و ˈمریداˈ (غرب )، ˈکارابوبوˈ(شمال) و ˈنوئوا اسپارتاˈ (شمال شرق ونزوئلا ) نیز دنبال کنند.

رییس جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که در برابر این تهدید به نیروهای مسلح بولیواری کشور هشدار داده است کاملا هوشیار باشند و با هر گونه توطئه جدایی طلبانه ای با قدرت و قاطعیت برخورد کنند.

این اظهارات مادورو در شرایطی بیان می شود که دولت ونزوئلا در یک هفته اخیر بطور مداوم از افزایش روند خشونتها در ایالتهای مرزی شکایت کرده و آن را به نفوذ یک گروه از شبه نظامیان کلمبیایی ربط می داد.

در این زمینه، حزب حاکم ˈسوسیالیست متحد ونزوئلاˈ بطور مستقیم و علنی ˈآلوارو اوریبه ˈرییس جمهوری سابق کلمبیا (2002 تا 2010 میلادی) را به عنوان فردی که عامل حضور شبه نظامیان کلمبیایی در خاک ونزوئلا است، متهم کرده و گفته است که اوریبه با همدستی برخی مقامهای امریکا و مخالفان راستگرای دولت ونزوئلا هدف اغتشاش آفرینی و اجرای توطئه را در این کشور دنبال می کند.

مادورو در این زمینه گفت:ˈ تا چه زمانی ، ˈانریکه کاپریلسˈ رهبر حزب ائتلافی ˈمیز وحدت دموکراتیکˈ - اصلی ترین گروه مخالف دولت ونزوئلا - می خواهد خود را پنهان کند؟!.ˈ

رییس جمهوری ونزوئلا از کاپریلس خواست مسئولیت خود را در خشونت های ایجادشده از سوی باندهای خیابانی (تظاهرکنندگان) در هفته های اخیر در کشورش قبول کند .

رهبر چاویست ونزوئلا خاطرنشان کرد: کاپریلس یک ˈبزدلˈ است و نمی خواهد مسئولیت رویدادهای خشونت آمیزی را که در سراسر کشور حتی ایالت ˈمیرانداˈ - که کاپریلس رئیس دولت محلی آن است-، رخ می دهد، بپذیرد.

مادورو با این حال از وی خواست بطور علنی خواهان توقف فعالیت باندهای خشن خیابانی در کشور شود .

اروپام **1234** شبس 1551
کد N203887

وبگردی