آفتاب

اعتراض دانشجویان مونته نگرو با عضویت این کشور در ناتو

اعتراض دانشجویان مونته نگرو با عضویت این کشور در ناتو

بلگراد- ایرنا- دانشجویان مونته نگرو روز پنجشنبه با برگزاری تظاهرات آرامی با عنوان ˈنه جنگ- نه عضویت در ناتوˈ در شهر پودگوریتسا پایتخت این کشور مخالفت خود را با عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشان دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، دانشجویان انجمن صلح با سردادن شعارهایی ضمن مخالفت شدید با عضویت این کشور در ناتو گفتند: مونته نگرو با ورود به این سازمان نظامی دشمنان جدیدی را برای خود به وجود می آورد زیرا به عنوان بخشی از ناتو در جنگ و تخریب کشورها مشارکت پیدا می کند.

دانشجویان مونته نگرویی بر این باورند که تنها اعلام بی طرفی این کشور می تواند نسل جوان را از گردباد جنگ های آینده حفظ کند.

ˈفیلیپ کوواچویچˈ استاد دانشکده علوم سیاسی مونته نگرو در این تظاهرات به اظهارات ˈمیلو جوکانوویچˈ نخست وزیر این کشور مبنی بر اینکه عضویت در ناتو مفیدترین، بهترین و مقرون ترین به صرفه ترین چارچوب برای بهبود ثبات مونته نگرو و بالکان است، گفت: چنین اظهاراتی حقیقت ندارد؛ عملیات ناتو برای برقراری صلح در هیچ کشوری کارآیی نداشته است.

وی همچنین با اشاره به بودجه زیادی که مونته نگرو برای شرکت در مأموریت های ناتو هزینه کرده است، گفت که با این پول می شد سیستم آموزشی کشور را بهتر کرد.

بنا به گفته وی، ناتو عامل بی ثباتی است و به همین دلیل باید گفت؛ ˈنه جنگ، نه ناتوˈ.

در شهر تستینیه در شمال مونته نگرو نیز تظاهرات مشابهی در مخالفت با عضویت این کشور در ناتو برگزار شد که در آن دانشجویان ضمن ایراد شعارهای ˈآمریکا ما را رها کنˈ، ˈنه جنگ – نه عضویت در ناتوˈ، ˈناتو ماشین جنگی استˈ و ˈصلح برای صلحˈ همچنین اظهار داشتند: 24 مارس 1999را فراموش نمی کنیم.

صربستان و مونته نگرو از 24 مارس 1999 میلادی به وسیله هواپیماها و موشک های دور برد سازمان نظامی ناتو به مدت 78 روز بمباران شدند.

مقامات بلند پایه مونته نگرو انتظار دارند که این کشور در اجلاس وزرای ناتو در ماه سپتامبر امسال در انگلیس برای ورود به این سازمان نظامی فراخوانده شود.

اروپام**2061**1504
کد N203879

وبگردی