آفتاب

نخست وزیر سابق لبنان سکوت را شکست/ جریان المستقبل دوگانه برخورد می کند

نخست وزیر سابق لبنان سکوت را شکست/ جریان المستقبل دوگانه برخورد می کند

بیروت - ایرنا -« نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان تلویحا حزب جریان المستقبل به رهبری «سعدحریری» همپیمان اصلی سعودی در این کشور را به « برخورد دوگانه» متهم کرد.

به گزارش ایرنا، میقاتی روز جمعه در اظهاراتی گفت: ما مانند آنها نیستیم که روزی می گفتند با حزب الله دور یک میز نمی نشینیم اما امروز بدنبال یافتن کانال هایی برای تماس با حزب الله هستند.

« اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان و از اعضای گروه 14 مارس و عضو حزب جریان المستقبل اخیرا اعلام کرده است که این جریان درصدد یافتن کانال هایی برای نزدیک شدن به حزب الله است.

نخست وزیر سابق لبنان که در شهر طرابلس در شمال این کشور سخن می گفت، با بیان اینکه « ما را وادار کردند که برخی مطالب را فاش کنیم»، اظهارداشت: تصمیم گرفتیم که در قبال بحران سوریه خویشتندار باشیم اما کسانی که این تصمیم را سبک می شمردند امروز به آن چسبیده و بشدت خواستار اجرای آن هستند.

وی با تاکید به اینکه « در مقابل ظلم در سیاست ساکت نخواهیم بود و از اتهام زنی ها نمی گذریم»، تصریح کرد: می خواهند روش خاموش کردن هر صدا و رای دیگری را گسترش دهند اما ما در تصمیم گیری آزاد هستیم.

میقاتی افزود : کسانی که برخی طرف ها را متهم و از نشستن با آنان دور یک میز نهی می کردند ، امروز با آنها دور یک میز نشسته و می گویند هماهنگ و برادر هستیم، چه کسانی ارتش را به اقدام به نفع حزب الله متهم می کردند و امروز در تجلیل از نقش ارتش از همه پیشی گرفته اند و چه کسانی می گفتند که نیروهای ارتش فرزندان ما و حامیان طرابلس هستند و آنها بر خلاص شدن از این ارتش تاکید می کردند.

نخست وزیر سابق لبنان گفت: ما در گذشته با همه بر سر یک میز می نشستیم و امروز هم می نشینیم زیرا آن را به نفع حمایت از لبنان و تقویت وحدت آن می دانیم و حاضر هستیم با همه طرف ها در لبنان بدون استثناء گفت وگو کنیم اما آنها قبلا هرگونه گفت وگو را رد می کردند و امروز خواستار گفت وگو هستند.

وی با بیان اینکه« مرا به دلیل پذیرش منصب نخست وزیری به خیانت متهم کردند اما توجهی نکردم زیرا آن را خدمت به لبنان و مردم آن می دانستم »، خاطرنشان کرد: از آنها خواستم که در دولت برای نجات لبنان شرکت کنند و ما را ماهها منتظر گذاشتند و موافقت نکردند اما امروز آنچه را دیروز رد می کردند، پذیرفته اند.

میقاتی افزود: ما همواره خواستار کاشتن بذر اعتماد در لبنان بوده اما آنها با کاشتن بذر شک به ما پاسخ داده اند ، ما خواستار عمران و آبادانی بوده ایم اما آنها خواستار تخریب و نابودی هستند.

نخست وزیر اسبق لبنان با بیان اینکه« زبان حال آنها این است که یا ما و یا هیچکس اما زبان حال ما همه لبنان است»، گفت : برنامه امنیتی که امروز در طرابلس اجرا می شود، در دولت گذشته متولد شده اما تلاش دارند آن را به نام خود تمام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون باید صفحه جدیدی از روابط و همکاری بین همه لبنانی ها برای تثبیت امنیت و ثبات در لبنان و طرابلس گشوده شود و با یکصد میلیون دلاری که دولت اختصاص داده چرخ اقتصاد در طرابلس را به گردش درآوریم.

میقاتی خواستار محاکمه عادلانه همه عناصر تحت تعقیب دستگاه قضایی لبنان در طرابلس شد و گفت که طرابلس تحمل مشکلات و درگیری های ویرانگر بیشتر و اختلافات کور را ندارد.

خاورم ** 1324
کد N203860

وبگردی