آفتاب

حزب ˈصلح و دمکراسیˈ برای حمایت از نخست وزیر ترکیه شرط گذاشت

حزب ˈصلح و دمکراسیˈ برای حمایت از نخست وزیر ترکیه شرط گذاشت

آنکارا- ایرنا - حزب کردی ˈ صلح و دمکراسی ˈ در مجلس ملی ترکیه برای حمایت از نامزدی ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر این کشور در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرط گذاشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، ˈپروین بولدانˈ نماینده حزب صلح و دمکراسی در مجلس ملی ترکیه گفت: در صورت برداشتن گام های مثبتی توسط اردوغان در روند صلح دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ ، این حزب احتمالا از نامزدی نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور حمایت به عمل خواهد آورد.

بولدان با اشاره به اینکه برای ارزیابی نتایج انتخابات محلی ترکیه که روز یکشنبه برگزار شد درخواست دیدار با ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈدر زندان جزیره ˈایمرالیˈ را به وزارت دادگستری ارائه کرده است ، گفت : این دیدار احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد.

نماینده مجلس ترکیه با تاکید بر اینکه دو موضوع مهم در دیدار با اوج آلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود : یکی از این موضوعات ارزیابی انتخابات محلی و نتایج حاصله در این انتخابات و موضوع دوم روند صلح دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ است.

وی تصریح کرد : دولت آنکارا می بایست در مورد روند صلح با ˈپ.ک.کˈ هشیار باشد و ما در آخرین دیدار با مقامات دولت آنکارا سخنان اوج آلان در زمینه لزوم برداشتن گام های لازم از سوی دولت آنکارا در این زمینه را به آنان گوشزد کردیم و دولت آنکارا پس از این باید گام های عملی بر دارد و زیر ساختهای حقوقی را در روند صلح فراهم آورد.

بولدان گفت: لغو قانون مبارزه با تروریسم، تغییرات در قوانین جزایی، آزادی اعضای ساختار شهری ˈپ.ک.کˈ موسوم به ˈکا.ج.کاˈ ؛ روشن شدن قتل های مجهول الهویه ها در ترکیه و فراهم آوردن زیرساخت های حقوقی و قانونی مذاکره برای حل مساله کرد در ترکیه از جمله گام هایی است که قبل از تعطیلات تابستانی مجلس باید توسط دولت آنکارا برداشته شود.

او بیان کرد که در مناطق کردنشین هم حزب صلح و دمکراسی و هم حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ آرای مردم را کسب کرده اند و نتایج انتخابات در این مناطق نشان از حمایت مردم کرد از روند صلح دولت آنکارا و ˈپ.ک.کˈ است.

وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است تابستان آینده برگزار شود و نامزدی احتمالی اردوغان در این انتخابات گفت : هنوز تصمیمی در این زمینه از سوی حزب گرفته نشده است ولی در تصمیم این حزب گام هایی که در روند صلح برداشته خواهد شد ، تاثیرگذار خواهد بود و احتمال حمایت این حزب از اردوغان وجود دارد.

خاورم**2012** 230**1566
کد N203662

وبگردی