آفتاب
آیت الله غرویان در گفت وگو با ایلنا:

توجه به دین و فرهنگ در کنار اقتصاد، همان رویکرد اعتدالی است

توجه به دین و فرهنگ در کنار اقتصاد، همان رویکرد اعتدالی است

حکومت دینی و جمهوری اسلامی باید به فکر سفره مردم و مسائل زندگی و دنیای مردم باشد/وقتی اقتصاد مردم و زندگی مردم دچار مشکل شود، در فرهنگ آن ها نیز تأثیر منفی دارد/فقر حتی ممکن است انسان را به کفر بکشاند.

ایلنا: استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه رویکرد اعتدالی یعنی دین و فرهنگ را در کنار اقتصاد مورد توجه قرار دهیم، گفت: متأسفانه برخی از علما هم این موضوع را مطرح می‌کنند که ما نگران گرانی در جامعه نیستیم بلکه نگران فرهنگ و دین مردم هستیم؛ اتفاقا مقام معظم رهبری با شعار امسال، می‌خواهند این نکته را تذکر دهند که اصلا نمی‌شود نگران فرهنگ باشیم اما نگران اقتصاد و سفره مردم نباشیم.

آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی خود از نامگذاری سال 93 از سوی رهبر انقلاب به نام "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" اظهار داشت: به نظرم دو نکته مهم در فرمایش ایشان وجود داشت؛ یکی این که ایشان دغدغه مسائل زندگی، معیشت و اقتصاد مردم را دارند و توجه ایشان به این مسئله خود نشان دهنده این است که دین و حکومت، بریده از معیشت و زندگی مردم نیست و حکومت دینی و جمهوری اسلامی باید به فکر رفع گرانی‌ها، به فکر سفره مردم، رفع تورم و مسائل زندگی و دنیای مردم باشد نه مانند کسانی که می‌گویند ما خیلی به این مسائل نباید توجه کنیم.

وی افزود: ایشان بر توجه به این نکته از سوی مسئولان تأکید دارند و این موضوع را برگرفته از دین و بخشی از وظایف نظام دینی می‌دانند.

عضو شورای عالی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در پیام امسال رهبر معظم انقلاب وجود داشت، به نظرم ارتباط اقتصاد با فرهنگ است. ایشان اقتصاد و فرهنگ را دو مقوله اصلی دانستند و واقعا هم این‌ها با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی هم دارند. وقتی اقتصاد و زندگی مردم دچار مشکل شود، در فرهنگ آنها نیز تأثیر منفی دارد و اگر اقتصاد و زندگی مردم بی‌مشکل باشد، فرهنگ آنها هم رشد می‌کند.به عبارتی فرهنگ دین‌داری، دین باوری، ایمان آن ها به مقولات دینی هم تقویت می شود و این برگرفته از همان روایاتی است که در متون‌دینی مان داریم که می‌گوید «کاد الفقر أن یکون کفرا» یعنی فقر حتی ممکن است انسان را به کفر بکشاند.

وی افزود: بنابراین ارتباط مسئله اقتصاد و فرهنگ، مسئله بسیار قابل توجهی است که جا دارد صاحب نظران و متفکرین حوزه و دانشگاه، کار تئوریک و فکری بیشتری روی آن انجام دهند.

غرویان با تأکید بر این که نمی‌توان بدون توجه به زندگی دنیای مردم، برای فرهنگ جامعه تلاش کرد، تصریح کرد: در واقع یک دیدگاه این است که دین مهمترین مقوله است و اصلا زندگی و معیشت مردم مقوله مهمی نیست که ما به آن بپردازیم؛ می بینیم که متأسفانه برخی از علما هم این موضوع را مطرح می‌کنند که ما نگران گرانی در جامعه و مردم نیستیم بلکه فقط نگران فرهنگ و دین مردم هستیم. اتفاقا مقام معظم رهبری با شعار امسال این نکته را می‌خواهند تذکر دهند که اصلا نمی‌توان نگران فرهنگ باشیم اما نگران اقتصاد و سفره مردم نباشیم. یعنی اقتصاد و زندگی مردم در نماز خواندن آن ها، در عبادت کردن آنها، در عشق و علاقه آن‌ها به نماز، روزه، عبادت، عاشورا و تاسوعا هم اثر دارد.

وی با بیان این که رویکرد اعتدالی یعنی همین که دین و فرهنگ را در کنار اقتصاد مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: به هر حال نظام اسلامی نمی‌تواند بریده از اقتصاد مردم باشد و فقط به مقوله فرهنگ بپردازد و یکی از مصادیق اعتدال همین است؛ یعنی در واقع همه چیز را در جای خود دیدن؛ فرهنگ اعتدال یعنی همان عدالت و عدالت هم یعنی قراردادن هر چیزی در جای خودش. بنابراین رویکرد اعتدالی همین است که ما نماز، روزه، اخلاق، دین‌داری و تقوای مردم را در کنار سفره و زندگی آنها ببینیم و تأمین کنیم.

کد N203635

وبگردی