آفتاب

سیاست‌های برقی ایران در سال 93/ رکورد بی‌گازی نیروگاه‌ها شکسته شد

سیاست‌های برقی ایران در سال 93/ رکورد بی‌گازی نیروگاه‌ها شکسته شد

مدیرعامل توانیر با تشریح سیاست‌های برقی ایران در سال 93 از صرفه‌جویی 20 میلیارد دلاری با تبدیل 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی خبر داد و گفت: در طول یک دهه گذشته، سال 92 کمترین میزان گاز به نیروگاه‌ها ارسال شد.

همایون حائری در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین سیاست‌های صنعت برق در سال 93، با اشاره به انجام به موقع تعمیرات شبکه تولید، انتقال و توزیع برق برای فصل تابستان با وجود مشکلات کمبود منابع مالی، گفت: اولين دستور كار صنعت برق در سال جاری توسعه ملي و رفاه اجتماعي است.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران چهاردهمین ظرفیت تولید برق جهان و بزرگترین ظرفیت تولید برق خاورمیانه را در اختیار دارد، تصریح کرد: تا پایان اسفند ماه سال گذشته ظرفیت تولید برق ایران از مرز 70 هزار مگاوات عبور کرد.

این مقام مسئول با اشاره به توانمندی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه طراحی و ساخت نیروگاه برق به سایر کشورهای جهان، اظهار داشت: طراحی و ساخت داخلی نرم افزارها و سخت افزارهاي نيروگاهي با كميت و كيفيت بهتر از نمونه‌هاي خارجي از دیگر دستاوردهاي صنعت برق ایران در سال گذشته بوده است.

وی با یادآوری تمرکز بر روی اجرای سیاست‌های متوازن در حوزه فعاليت‌هاي فني و اقتصادي و محيط زيستی صنعت برق، بیان کرد: عدم استفاده از ظرفيت برق آبي را از ضرورت‌هاي ايجاد توازن در توسعه نیروگاه های برقآبی است.

حائری افزود: در حالي كه در سال 87 از حدود 6 هزار مگاوات ظرفيت برق آبي حدود 22 ميليارد كيلووات ساعت برق توليد شد اما در حال حاضر با 10 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي، حداكثر 14 ميليارد كيلووات ساعت برق توليد مي كنيم كه از عدم توجه به بحث توازن در اين بخش حكايت دارد.

مدیرعامل توانیر به بحث توازن در نيروگاه‌هاي حرارتي و احداث حدود 60 هزار مگاوات نيروگاه حرارتي اشاره کرد و افزود: با اجرای این سیاست‌ها  قدرت عملي نيروگاه‌های برق به حدود 50 هزار مگاوات افزایش می یابد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با این وجود این سرمايه گذاري تنها در دوره پيك شبكه برق مورد استفاده حداکثری قرار می‌گیرد و در ساير ماه ‌اي سال بدون استفاده است.

وی درباره استفاده تركيبي از نيروگاه‌هاي تلمبه ذخيره‌اي و هسته اي كه امكان انتقال توان بلا استفاده توليد برق نيروگاه از زمان كم باري به ساعات پيك را فراهم آورده را از اقدامات اثربخش در ايجاد توازن دانست و تبیین کرد: علاوه بر این باید توازن محيط زيست مرتبط با بخش توليد برق هم در دستور کار قرار بگیرد.

حائري با یادآوری اينكه سال گذشته كمترين ميزان مصرف گاز نيروگاه‌ها در 10 سال اخير و بيشترين ميزان مصرف گازوييل در تاريخ نيروگاهها را شاهد بوديم، گفت: نيروگاهها در توليد سالانه كربن از سهمی حدود 40 درصدی برخوردار ند که مطابق با بند 19 قانون بودجه باید ظرفيت جذب و سرمايه گذاري توسعه انرژي‌هاي بادي و خورشيدي افزایش یابد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به ظرفيت بالاي انرژي‌هاي بادي و خورشيدي در كشور، عدم قطعيت تابش نور خورشيد و وزش باد را از مسايل اين نوع انرژی‌های پاک اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: يكي ديگر از اقدامات مؤثر صنعت برق كاهش مصرف سوخت با تبديل واحدهاي گازي به چرخه تركيبي و توليد برق از طريق بازيافت حرارت خروجي واحدهاي گازي است.

وي 16 هزار مگاوات از مجموع 25 هزار مگاوات واحد موجود گازي كشور را قابل تبديل به چرخه تركيبي دانست و اظهار داشت: با به مدار آوردن 7 تا 8 هزار مگاوات واحد چرخه تركيبي، سالانه 20 ميليارد دلار صرفه‌جويي در صنعت برق حاصل مي‌شود.
 

کد N203523

وبگردی