آفتاب
جوکار در گفتگو با مهر:

برنامه‌های اجرایی کشور با سیاست‌های کلان مطابق نیست/ غرور دینی و ملی عامل پیشرفت دستاوردهای هسته‌ای شد

برنامه‌های اجرایی کشور با سیاست‌های کلان مطابق نیست/ غرور دینی و ملی عامل پیشرفت دستاوردهای هسته‌ای شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در کشور تبدیل به برنامه اجرایی می شود با سیاست های کلان کشور مطابق نیست، چیزی که انحراف ایجاد می کند همین مسئله است.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر ضمن ارزیابی عملکرد مجلس در سال 92 که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شد، گفت: مجلس دو شان دارد، شان قانون و شان نظارتی که برای اجرایی شدن این دو شان ابزارها و ساز و کارهایی الزامی است که باید از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدارهای گذشته نمایندگان گفت: مجلس جایگاهی است که می تواند در جهت استحکام و ساخت قدرت درونی نظام فعالیت کند و آن نگاه درون زا را تولید و تقویت کند که این امر در سایه وضع قوانین خوب و کار آمد است که در مدت زمان طولانی قابلیت اجرا داشته باشد نه قوانینی که وضع شده و چند روز بعد نیازمند اصلاح باشد زیرا چنین قوانینی ثبات لازم را نداشته و پویایی جامعه را از بین می برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی پایه های استحکام قدرت و ساختار نظام است، ادامه داد: حماسه سیاسی همان حضور و مشارکت مردم در صحنه های مختلف است که باید مجلس بستر این حضور را فراهم کند.

جوکار گفت: اگر بخواهیم ملت حضور گسترده ای در صحنه ها داشته باشند این امر موجب مقبولیت ساختار نظام خواهد شد، از سوی دیگر به ساختار نظام نیز استحکام می بخشد، اگر مردم در صحنه باشند ظرفیت های جدیدی برای نظام خلق می شود که این نشانه اتحاد و انسجام درونی و الهام بخشی انقلاب برای سایر انقلاب ها در دنیا است که این همانا خلق حماسه سیاسی است.

وی با اشاره به ابعاد اقتصادی و چگونگی تحقق حماسه اقتصادی گفت: برای تحقق این حماسه باید الگوی درونی داشته باشیم ، اگر نگاه ما به درون باشد حماسه اقتصادی خلق خواهد شد اما اگر نگاه به بیرون داشته باشیم و تصور کنیم که رابطه با آمریکا باعث پیشرفت ما خواهد شد قطعا پیروز این عرصه نخواهیم بود چرا که موجب غافل شدن از ظرفیت های داخل می شود.

جوکار افزود: در روزهای پایانی سال گذشته مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که پایه های اقتصاد مقاومتی درون زا بودن آن است که تکیه به مردم می کند.

نماینده مردم یزد و صدوق ادامه داد: ما مجلسی ها هر قدر ریل را برای ورود مردم در عرصه تولید داخلی فراهم کنیم در مسیر حماسه اقتصادی گام برداشته ایم. ورود مردم در عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... خوب است، هر جا مردم ورود پیدا کردند به نقطه قوت ما تبدیل شده است و هر جا نگاه ما انحصاری در بخش دولتی یا مراکز خاصی بوده است نقطه ضعف ما محسوب شده است.

وی با اشاره به تعداد زیاد مرکز مطالعات راهبردی در کشور، گفت: تاکنون چیزی از دل این مراکز راهبردی بیرون نیامده است، یا یک تفکر خاصی بر این مراکز حاکم است که القا می کند ما باید به سمت خاصی حرکت کنیم و یا به سمت برقراری رابطه با غرب و آمریکا حرکت می کند اما باید توجه کنیم که در حوزه قانونگذاری، مجلس باید قوانین کارشناسانه و عمیق مصوب کند تا این برنامه در سالهای آینده خود را نمایان سازد.

جوکار با اشاره به اینکه باید دلیل تورم زا بودن اقتصاد کشور را مشخص کنیم، افزود: چرا نباید بتوانیم از تولید ملی حمایت کنیم، به واقع مشکل ما در چیست در حالی که در فناوری و منابع هیچ مشکلی نداریم. ما فناوری، منابع و نیروی انسانی ورزیده داریم.

وی افزود: ما در عرصه دفاعی امروز حرف برای گفتن داریم چون احساس خطر و احساس تهدید کردیم همین باعث شد در آن زمینه تلاش کرده و آن را به نقطه قوت خود تبدیل کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در دانش هسته ای علی رغم تحریم ما توانستیم در این بخش به صنعت دست یابیم زیرا نیاز ما بود و غرور ملی و دینی مان باعث شد که در این سمت حرکت رو به جلو داشته باشیم از این رو در بخش های دیگر از جمله اقتصادی نیز می توانیم چنین حرکتی داشته باشیم.

جوکار با اشاره به اینکه سیاست های کلی و کلان مطلوب است، گفت: آنچه تبدیل به برنامه اجرایی می شود دچار مشکل است و برنامه های اجرایی مطابق با سیاست های کلان نیست، چیزی که انحراف ایجاد می کند همین مسئله است.

وی با اشاره به اینکه مجلس باید این مسائل را در نظر داشته باشد، ادامه داد: در حماسه اقتصادی مجلس باید کار کارشناسی انجام دهد و دولت نیز در این مسیر کار هماهنگی با مجلس انجام دهد، بی برنامگی در زمینه اقتصادی می تواند لطمات زیادی وارد کند که امیدواریم مجلس در این مسیر پیشقدم بوده و ریل لازم را طراحی کند.

نماینده یزد و صدوق با اشاره به شان نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان انجام کار کارشناسی و تعیین راهبردها، مجلس باید نسبت به اجرای صحیح آن نیز برنامه داشته و نظارت کند تا این برنامه ها به درستی انجام شود یا نه، آیا به اهداف چشم انداز می رسیم یا نه و سیاست های ابلاغی در حال اجرا شدن است یا نه؛ بنابراین مجلس هم در بخش کلان و هم در بخش قاعده کار باید نظارت کافی را داشته باشد.

جوکار با بیان اینکه باید نسبت به عملکرد مجلس در بخش نظارتی و تدوین قوانین در سال 92 آسیب شناسی انجام دهیم، افزود: هنوز نتوانستیم به این نتیجه برسیم که ضعف هایمان بیشتر بوده یا قوت هایمان؛ علی رغم وجود نقاط قوت بسیار اما باید این را هم دانست که نقاط ضعف هم داشته ایم که باید با کار کارشناسی آنها را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

 

کد N203415

وبگردی