آفتاب

کرزای: نامزدها به رأی مردم احترام خواهند گذاشت

کرزای: نامزدها به رأی مردم احترام خواهند گذاشت

کرزای از ناظران بین‌المللی خواست به قانون افغانستان احترام بگذارند و بی‌طرف بمانند.

کرزای از ناظران بین‌المللی خواست به قانون افغانستان احترام بگذارند و بی‌طرف بمانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت، اطمینان دارد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به رأی مردم و نتایج مشروع انتخابات، احترام خواهند گذاشت.

وی در پیامی که به مناسب پایان دوره کمپین انتخاباتی در افغانستان منتشر شد، گفت که نامزدها در طول کمپین نشان دادند که برای آن‌ها منافع کشور، وحدت ملی، استقلال و قانون اساسی بالاترین ارزش به حساب می‌آید.

دوره دوماهه کارزارهای انتخاباتی در افغانستان ۴۸ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری در این کشور به پایان رسید.

رئیس‌جمهوری افغانستان حضور گسترده مردم این کشور در گردهمایی‌های انتخاباتی را نشانه درایت سیاسی آن‌ها دانست و از آن‌ها خواست که به پای صندوق‌های رأی بروند.

کرزای گفت: مشارکت وسیع مردم در انتخابات، بزرگ‌ترین ضامن تداوم نظام جمهوری اسلامی افغانستان و پاسخی قوی به آنانی است که فکر می‌کنند با تخریب و خشونت می‌توانند در اراده مردم خلل وارد کنند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به حضور مردم این کشور در مراکز ثبت نام رأی‌دهندگان در هفته‌های اخیر تاکید کرد که هر اندازه دشمنان امنیت افغانستان و عوامل خارجی دست به تهدید و تخریب بزنند، به همان اندازه اراده مردم این کشور برای شرکت در انتخابات بیشتر می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده در چند روز اخیر حاکی از حضور گسترده و انتظار طولانی مردم برای گرفتن کارت رای‌دهی در مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در چند ولایت افغانستان بود.

ناظران انتخابات افغانستان نیز شامل ۶۷ نهاد داخلی، ۱۶ نهاد بین‌المللی، ۷۱ رسانه داخلی، ۴۵ رسانه بین‌المللی، ۳۱ حزب سیاسی، نمایندگان ۷ نامزد ریاست جمهوری و نمایندگان ۲۰۲۸ نامزد شورای ولایتی است.

کرزای در این پیام به مسئولان حکومتی و نهادهای امنیتی دستور داد تا از دخالت در روند انتخابات و استفاده از امکانات و منابع دولتی به سود و یا به زیان نامزدها خودداری کنند.

او گفت که امیدوار است کمیسیون‌های انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نیز در جریان برگزاری انتخابات و شمارش آرا، استقلال و بی‌طرفی کامل خود را حفظ کنند.

کرزای از ناظران بین‌المللی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم خواست تا بی‌طرف و امانت‌دار باشند و به قانون این کشور احترام بگذارند.

در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در سال ۲۰۰۹ برگزار شد، حضور خارجی‌ها در نهادهای برگزار کننده و ناظر انتخابات و نقش آنها در این روند، بحث‌هایی را برانگیخت و حامد کرزای آن‌ها را به دخالت در انتخابات متهم کرد.

از سوی دیگر مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‌اند که ۳۲۵ هزار تن بر روند رأی‌گیری و شمارش آرا در انتخابات روز شنبه در این کشور نظارت خواهند کرد. پیش‌تر یوسف نورستانی، رئیس این کمیسیون این رقم را ۲۶۵ هزار ناظر اعلام کرده بود اما وی به تازگی در یک نشست خبری در کابل گفت که تعداد ناظرانی که از سوی این کمیسیون کارت دریافت کرده‌اند، افزایش یافته است.

به گفته نورستانی، کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات در روز شنبه آمادگی کامل دارند.

او گفت که مواد و اسناد انتخاباتی به ۹۰ درصد مراکز رای‌دهی در افغانستان رسیده است و بقیه مراکز نیز به زودی آماده خواهند شد.

به گزارش بی.بی.سی، قرار است رأی‌گیری در ۶۴۲۳ مرکز در سراسر افغانستان برگزار شود اما گفته شده که ۷۴۸ مرکز نیز به دلایل امنیتی در روز انتخابات بسته خواهند ماند.

در روزهای اخیر نگرانی‌های نیز از سوی برخی از ناظران و تیم‌های انتخاباتی در مورد احتمال تقلب در انتخابات مطرح شده بود اما رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که تمام توان و امکانات خود را برای جلوگیری از بروز تقلب در روند انتخابات و شمارش آرا به کار خواهد برد.

انتهای پیام

کد N203274

وبگردی