آفتاب

جان کری وارد مغرب شد

جان کری وارد مغرب شد

تهران- ایرنا- ˈجان کریˈ وزیر امورخارجه آمریکا برای دیدار با مقام های مغرب، ساعاتی پیش از الجزایر وارد رباط شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روابط واشنگتن و رباط از یکسال پیش درباره موضوع صحرای باختری که مغرب این منطقه را بخشی از تمامیت ارضی خود می داند، تیره شده است.

پادشاهی مغرب در سال 1975 این مستعمره سابق اسپانیا را به تصرف خود در آورد؛ اقدامی که هرگز از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نشد و جبهه ˈپولیساریوˈ برای تشکیل یک کشور مستقل در منطقه علیه مغرب سلاح به دست گرفت.

سازمان ملل در سال 1991 درمورد برقراری یک آتش بس بین دو طرف مذاکره کرد ولی تلاش هایش برای مذاکره درباره یک صلح پایدار به بن بست رسید. رباط ، خودمختاری وسیع این منطقه مورد مناقشه را تحت حاکمیت مغرب پیشنهاد کرد اما جبهه پولیساریو این پیشنهاد را رد کرده و حق صحرایی ها را برای برگزاری یک همه پرسی در مورد استقلال این منطقه غنی از فسفات را محفوظ دانسته است.

بنابر این گزارش، جان کری در این سفر پیرامون همکاری های امنیتی، اقتصادی، تجاری و آموزشی میان دو کشور با مقامات مغرب گفت وگو می کند.

به دنبال امضای موافقت نامه تجارت آزاد میان دو کشور، حجم مبادلات تجاری دو جانبه به چهار میلیارد دلار در سال 2012 رسید.

براساس اعلام رسانه های غربی، سفر جان کری به الجزایر و مغرب، سرآغاز سفر وی به شمال آفریقا محسوب می شود و تهدید القاعده دراولویت دستور کار این سفرها قرار دارد.

مترجمام**1502** 2023
کد N202822

وبگردی