آفتاب
مقام صربستانی:

صربستان اعمال تحریم و حمله نظامی را برای حل مسایل مناسب نمی داند

صربستان اعمال تحریم و حمله نظامی را برای حل مسایل مناسب نمی داند

بلگراد-ایرنا- مشاور رییس جمهور صربستان در رابطه با حل و فصل مسایل بین کشورها گفت: صربستان در هیچ نزاعی از طرفین درگیر و همچنین از اعمال تحریم و یا عملیات نظامی برای حل و فصل مسایل حمایت نمی کند.

ˈپاک ستانکوویچˈ روز پنجشنبه در یک همایش خبری در بلگراد با اشاره به اینکه عواقب تحریم به زیان شهروندان هر کشوری و ابزاری برای تشویق تبهکاران در تمامی اشکال آن است، تاکید کرد که صربستان تنها از راه حل های صلح آمیز برای برطرف کردن مسایل حمایت می کند.

صربستان در رابطه با وضعیت اوکراین پس از پیوستن جزیره کریمه به فدراسیون روسیه با فشار های سیاسی اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضع سیاسی در قبال روسیه و یا احتمالا پیوستن به اعمال تحریم بروکسل علیه مسکو مواجه است.

دولت آینده صربستان که به لحاظ سیاسی و اقتصادی و همچنین مراحل عضویت در اتحادیه اروپا در وضعیت خاصی قرار دارد، می بایستی موضع خود در قبال پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه را به شکلی اتخاذ کند که سبب تیرگی روابط با بروکسل و یا مسکو نشود.

صربستان موضع رسمی خود را در قبال مساله کوزوو پس از تشکیل دولت جدید در اواخر ماه حاری و یا اوایل ماه اینده میلادی اعلام خواهد کرد.

ˈ آلکساندر ووچیچˈ معاون اول نخست وزیر دولت فنی صربستان که تنها نامزد برای رییس دولت آینده این کشور است، اخیرا یادآورشد که دولت جدید صربستان موضع کشورش را در قبال مساله کریمه در چارچوب منافع صربستان مشخص می کند.

وی همچنین پیشتر در جمع خبرنگاران در بلگراد گفت که موضع صربستان در قبال اوضاع اوکراین باید با حس مسوولیت باشد که چنین موضعی را دولت جدید اتخاذ خواهد کرد.

ووچیچ همچنین تاکید کرد که صربستان درحالی که به تعهدات خود در روند عضویت در اتحادیه اروپا احترام می گذارد، موضع خصمانه ای را نسبت به روسیه اتخاذ نخواهد کرد.

معاون نخست وزیر صربستان با یادآوری اینکه کشورش همواره به اصول بین الملل و تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد، افزود: بلگراد ضمن اینکه خواهان حفظ منافع کشور و مردم خود است، نسبت به منطقه نگرش مسولیت پذیری دارد و درقبال مساله اوکراین بایستی متعادل، مسوول و جدی باشد.

اروپام**2061**5981
کد N202746

وبگردی