آفتاب

وزارت خارجه آمریکا: از انتخاب سفیر جدید ایران نگرانیم/ حضور ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز است

وزارت خارجه آمریکا: از انتخاب سفیر جدید ایران نگرانیم/ حضور ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز است

فارس نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی شدید کشورش از انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل، حضور وی در این سمت را «بسیار مشکل‌ساز» توصیف کرد.

به نقل از شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود را از انتخاب «حمید ابوطالبی» سفیر جدید ایران در سازمان ملل که در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۹۷۹ همکاری داشته است، اعلام کرد. برخی از قانونگذاران آمریکایی نیز خواستار جلوگیری از ورود وی به خاک این کشور شده‌اند.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه که کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم.»

وی به اینکه آیا کشورش به ابوطالبی ویزا خواهد داد یا خیر اشاره‌ای نکرد اما گفت: از آنجایی که دفاتر سازمان ملل در نیویورک قرار دارد، آمریکا در کل ناچار به پذیرش نمایندگان کشورهاست.

پیش از این سناتور «تد کروز» با تاکید بر اینکه تلاش خود را می‌کند تا از ورود ابوطالبی جلوگیری کند گفت ایران یکی از گروگانگیران سابق سفارت آمریکا در تهران را برای خدمت به عنوان سفیر خود در سازمان ملل برگزیده است.

از سوی دیگر «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا نیز انتخاب ابوطالبی را اقدامی واقعا تهاجمی از جانب ایران توصیف کرد.

ابوطالبی از دانشجویان پیرو خط امام پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک و استرالیا بوده است. وی از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی و اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های دیپلماتیک خود را آغاز کرده است.

 

45503

کد N202633

وبگردی