آفتاب

فرستاده روسیه در ناتو: موضوع گسترش ناتو دیگر منسوخ شده است

فرستاده روسیه در ناتو: موضوع گسترش ناتو دیگر منسوخ شده است

واحد مرکزی خبر نوشت:

الکساندر گروشکو فرستاده روسیه در ناتو گفت مسئله گسترش ناتو دیگر مسئله ای کهنه و منسوخ شده است. 

این دیپلمات روس در واکنش به تهدید های تازه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو مبنی بر گسترش این سازمان گفت :‌ » فرایند گسترش ناتو از مدتها پیش قدیمی شده است. مدتهاست اثبات شده این فرایند فقط به تضعیف امنیت ناتو منجر می شود و نه تنها موجب برداشته شدن مرزهای جداکننده نمی شود ، بلکه با پیش رفتن ناتو به سمت شرق نگرانی های روانی کشورهای موسوم به خط مقدم بیشتر می شود. ما شاهد آن هستیم که کشورهایی که به ناتو می پیوندند بیش از دیگران خواستار تضمین های اضافی و تدابیر حفاظتی اضافی می شوند. »
فرستاده روسیه گفت
در قرن بیست و یکم، مرتبط کردن امنیت یک کشور با حضور نیروهای خارجی در خاک کشور دیگر و نیز اعزام نیروهای آمریکایی و دیگر پایگاههای خارجی مورد نیاز جهان نیست بلکه حرکت به سمت امنیتی است که باید در گذشته رها می شد.
گروشکو خاطر نشان کرد:« وضع گرجستان و اوکراین کاملا مشخص است خطوط جداکننده پیش از این در داخل این کشورها ترسیم شده است. دیدگاههای کشورهای عضو ناتو درباره بازگشت به رویارویی بسیاری متفاوت است. اختلاف نظر زیادی در داخل ناتو درباره این مسئله وجود دارد که آیا این ائتلاف باید به دوران جنگ سرد بازگردد یا خیر. من اطمینان دارم که بسیاری از کشورهای عضو ناتو به این واقعیت پی برده اند که هیچکس قصد حمله به ناتو را ندارد.»
وی گفت کشورهای حوزه بالتیک و لهستان دیدگاههایی افراطی بیان کرده اند و از کمبود امنیت و لزوم تدابیر اضافی برای حفاظت از این کشور سخن می گویند با این حال کشورهای دیگر معتقدند بازگشت به دوران رویارویی کاملا اثر معکوس دارد و تنها منابع مالی را از نیازهای ضروری دور می کند.
به گزارش ایتارتاس، گروشکو با این حال تاکید کرد ناتو به رغم تعلیق همکاریهای عملی، علاقمند به حفظ تماس های سیاسی است اما هیچ دلیلی برای برگزاری نشست شورای ناتو و روسیه در آینده نزدیک وجود ندارد.

4949

کد N202490

وبگردی