آفتاب

ضرر 10 میلیارد یورویی کشورهای همسود بابت خروج اوکراین از اتحادیه دولت های مستقل

ضرر 10 میلیارد یورویی کشورهای همسود بابت خروج اوکراین از اتحادیه دولت های مستقل

دوشنبه- ایرنا - منابع خبری قراقستان اعلام کردند که این کشور در پی خروج اوکراین از اتحاد دولت های مستقل (کشورهای همسود پساشوروی)، حدود یک میلیارد یورو از دست خواهد داد و دیگر کشورهای عضو نیز 9 میلیارد یورو ضرر خواهند کرد.

به گزارش ایرنا تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی، ترکمنستان و اوکراین اعضای این اتحادیه هستند.

این رسانه ها روز پنجشنبه به نقل از پروفسور ˈالکساندر گوسیفˈ، رئیس مرکز توسعه استراتژیک کشورهای اتحاد دولت های مستقل نوشتند: ˈشریک دوم اوکراین پس از روسیه قزاقستان است که تقریبا حدود یک میلیارد یورو، در پی خروج اوکراین از اتحاد دولت های مستقل، از دست خواهد داد.ˈ

اوکراین در 19 مارس 2014 اعلام کرد که به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه از اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع خارج خواهد شد.

گوسیف می افزاید: در چارچوب اتحاد دولت های مستقل شامل 11 کشور، همانند یک منطقه آزاد تجاری عمل می کنند که در آن اوکراین به طور فعال حضور دارد و با خروج اوکراین 10 کشور باقی می ماند.ˈ

بر اساس محاسبات گوسیف دیگر کشورهای این اتحادیه در صورت خروج اوکراین مجموعا 9 میلیارد یورو خسارت خواهند دید.

این اظهارات رئیس مرکز توسعه استراتژیک کشورهای اتحاد دولت های مستقل در حالی است که ˈگلیم بایتوکˈ، سیاستمداری قزاق بیان داشته که خروج اوکراین از اتحاد دولت های مستقل هیچ پیامد منفی برای دیگر کشورهای این اتحادیه نخواهد داشت.

وی در توضیح این گفته خود اعلام کرده که ˈاوکراین از لحاظ قانونی عضو اتحاد کشورهای مستقل محسوب نمی شود، زیرا منشور این اتحاد را تصویب نکرده است بنابراین خروج اوکراین از این اتحادیه ضرری برای دیگر کشورها نخواهد داشت.

اتحادیه کشورهای مستقل اتحادیه ای شامل برخی از جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تاسیس این اتحادیه به دست روسای مملکتی کشورهای روسیه، روسیه سفید و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت روسیه سفید است و نشست های آن در کاخ تاوری در سن پیترزبورگ انجام می شود.

این اتحادیه در دسامبر سال 1991 در یک قرارداد میان روسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

از فوریه 2006 کشور قزاقستان در نشست های وزرای دفاع این اتحادیه شرکت نمی کند و ترکمنستان نیز از سال 2005 عضو جانبی به حساب می آید. اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آساق**ه.ص**1663**1275
کد N202423

وبگردی