آفتاب

رییس جمهوری ترکیه در اندیشه انتخابی دوباره

رییس جمهوری ترکیه در اندیشه انتخابی دوباره

آنکارا – ایرنا – ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه با عنوان اینکه زمان گفت و گو با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری تابستان امسال ، فرا رسیده است،گفت:وی و اردوغان در این زمینه همدیگر را در قبال عمل انجام شده قرار نمی دهند.

عبدالله گل در حالی برای اولین بار به صراحت در خصوص نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سخن می گوید که بعداز انتخابات محلی روز یکشنبه گذشته و پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه ˈآکˈ در این انتخابات، موضوع اینکه چه کسی اولین رییس جمهوری منتخب مردم ترکیه خواهد بود، به صورت مهمترین موضوع روز در این کشور در آمده است.

گل که برای دیدار رسمی در کویت به سر می برد، این مطلب را در گفت و گو با خبرنگاران ترکیه ای همراه خود عنوان کرد.

رییس جمهوری ترکیه بدون رد احتمال تغییر مقام با اردوغان یعنی نخست وزیر شدن وی و رییس جمهوری شدن اردوغان گفت: نه وی و نه اردوغان در این خصوص همدیگر را در قبال عمل انجام شده قرار نمی دهند و این موضوع را تا پایان آوریل جاری و یا اوایل ماه مه آینده مشخص خواهند کرد.

رییس جمهوری ترکیه در خصوص احتمال شروع عملیات بزرگ از سوی دولت برای پاکسازی عوامل جماعت ˈگولن ˈدر بعداز پیروزی بزرگ حزب ˈآک ˈ در انتخابات محلی روز یکشنبه گذشته گفت: در یک دولت قانونمند و قانونمدار چنین چیزی نمی تواند مطرح باشد و بر لزوم رفع فیلترینگ از رسانه های اجتماعی تاکید دارم.

براساس اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه صورت گرفته است ، انتخاب رییس جمهوری در این کشور برای اولین بار قرار است به طور مستقیم از سوی مردم و در یک رفراندوم صورت گیرد.

تاکنون روسای جمهوری در ترکیه توسط نمایندگان مجلس برای یک دوره هفت ساله انتخاب می شدند. در قانون اساسی اصلاح شده ترکیه رییس جمهوری برای یک دوره پنج ساله توسط مردم انتخاب خواهد شد و وی در صورت تمایل برای یک دور دیگر می تواند نامزد شود.

موضوع اینکه اردوغان تمایل دارد با پایان سه دوره قانونی خود در رهبری حزب آک و نخست وزیری ترکیه، حیات سیاسی خودرا به عنوان ریاست جمهوری به اتمام برساند، یکی از مهمترین موضوعات سیاسی مورد بحث در جامعه ترکیه شده است.

این موضوع به ویژه بعداز انتخابات شهرداریها در روز یکشنبه گذشته که حزب حاکم توانست بیش از 45 درصد آرا را بخود اختصاص دهد، به صورت یکی از داغترین مسایل مورد بحث سیاسی در ترکیه در آمده است.

درحالی که مقام های دولت و حزب حاکم ریاست جمهوری را حق مسلم اردوغان می دانند و مدعی هستند نتایج انتخابات اخیر مهمترین اشاره افکار عمومی ترکیه به این مساله است، احزاب مخالف به شدت با ریاست جمهوری اردوغان مخالفت کرده و از احتمال ائتلاف احزاب مخالف در انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت سالجاری سخن می گویند.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است در دو دور برگزار شود. اگر در دور اول نامزدی نتواند بیش از 50 درصد آرا را بخود اختصاص دهد، در دور دوم نامزدی که بیشترین رای را بدست آورد، به ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد.

ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب مخالف جمهوری خواه روز گذشته در آنکارا به خبرنگاران گفت: امکان انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری در دور اول نیست و در دور دوم احزاب مخالف می توانند بر روی یک نامزد مشترک به توافق برسند.

او تاکید کرد رییس جمهوری جدید باید شخصی باشد که بتواند همه جامعه ترکیه را نمایندگی کند.

خاورم/2011**230**5981
کد N202369

وبگردی