۰

تاکید یک کارشناس بر تبیین رفتارهای سیاسی و اجتماعی ائمه از سوی علما

  • ۱۲بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
حضرت فاطمه س

یک کارشناس تاریخ و سیره اهل بیت (ع) گفت: چهارده معصوم (ع) الگوهای زندگی مومنین هستند، اما به ابعاد رفتار سیاسی و اجتماعی آنان کمتر توجه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: ابعاد شخصیتی آن حضرت بسیار زیاد است که می‌توان در ابعاد معنوی، عبادی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی، فردی و اجتماعی آنها را مورد بررسی قرار داد، اما ما کمتر به این ابعاد توجه داریم و بیشتر توجه ما به مصائب اهل بیت (ع) یا فضائل یا مناقب آن بزرگواران است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا (س) رفتار سیاسی ایشان است که در عمر کوتاه مدت خود کنش‌ها و واکنش‌هایی را در زندگی خود داشته‌اند اما ما به آن اهداف در زندگی ایشان کمتر توجه می‌کنیم.

این محقق پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با اشاره به رفتارهای سیاسی حضرت فاطمه (س)، گفت: در زمان حیات رسول خدا (ص) رفتارهای سیاسی و حضور در اجتماع حضرت زهرا (س) زیاد نمود و بروز نداشت، اما بعد از رحلت ایشان و جریاناتی که پیش آمد ما شاهد حرکات و رفتارهای گسترده سیاسی و اجتماعی این بانوی بزرگوار هستیم که در بعد دفاع از اهل بیت (ع) و اثبات حقانیت حضرت علی (ع) وارد صحنه شدند.

غفوری ادامه داد: ایشان ابتدا با روشنگری‌ها و اعتراض به حاکمیت تلاش کرد تا حق امام خود یعنی حضرت علی (ع) را بگیرد و در درجه بعد سعی کرد با راهکارهایی این نارضایتی خود را در قضایایی که اتفاق افتاده بود اعلام کرده و آن را ماندگار کند تا آیندگان را نسبت به این حقایق باخبر سازد.

وی خاطرنشان کرد: خطبه معروف حضرت زهرا (س) و مطالبه حق که نماد واقعی آن در فدک خلاصه می‌شود و همچنین جریان به مسجد رفتن ایشان که در تاریخ نقل شده از نمونه‌های این حضور سیاسی و اجتماعی است.

این استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که «البته فدک یک نماد سیاسی برای اهل بیت (ع) است» گفت: هر چند این باغ یک زمین بود اما وسیله‌ای بود که کاربرد ویژه سیاسی داشت، زیرا فدک یک جای خوش آب و هوا و پردرآمد بود که خلفا آن را خطری برای خود می‌دانستند که پیروان اهل بیت (ع) می‌توانند با امکانات مادی فعالیت‌های سیاسی برای خود انجام دهند لذا تلاش کردند این امکان و فرصت را از اهل بیت (ع) بگیرند.

غفوری افزود: در وصیت حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) نیز نکاتی وجود دارد که دارای پیام است. ایشان وصیت کردند شبانه کفن و دفن شوند و حتی فرمودند راضی نیستند هیچ یک از صحابه در مراسم تشییع من شرکت کنند.

وی این اقدام حضرت زهرا (س) را نشانه اعتراض و نارضایتی به اتفاقات پس از رحلت پیامبر (ص) عنوان کرد و گفت: علت این اقدام این بود که آن حضرت در عمل اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به این رفتارها نشان دادند و این بزرگ‌ترین اعتراض به وضعیت موجود آن زمان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با انتقاد از اینکه همواره بعد رفتار سیاسی و اجتماعی ائمه (ع) مورد غفلت واقع می‌شود، گفت: ائمه (ع) در تمام رفتارها و گفتارهای خود هدفی را دنبال می‌کردند که ما باید برای مخاطبان خود این اهداف را تبیین کنیم و وظیفه مبلغان و علمای دین در این باره بسیار سنگین است.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.