آفتاب

جنگ های داخلی اقتصاد سوریه را 30 سال به عقب برده است

جنگ های داخلی اقتصاد سوریه را 30 سال به عقب برده است

نیویورک، ایرنا - سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به گزارش اخیر نهادهای وابسته اش در سوریه گفت : جنگ داخلی در سوریه فجایع ویرانی هایی را به بار آورده است که حداقل 30 سال طول خواهد کشید تا اقتصاد این کشور به وضعیت آن در سال 2010 بر گردد.

به گزارش ایرنا فرهان حق روز چهار شنبه در نشست خبری اظهار داشت زیر ساخت های اقتصادی و عمرانی در سوریه به مرحله ای رسیده است که سالیان متمادی و میلیاردها دلار نیاز است، تا به وضعیت سال 2010 برگردد.

وی در خصوص آخرین اقدامات سازمان ملل در آفریقای مرکزی گفت : بان کی مون در نشست مشترک نمایندگان کشور های اتحادیه اروپایی و افریقایی در بروکسل به بررسی شرایط بحرانی کشور افریقای مرکزی و ضرورت اقدامات فوری بمنظور استقرار امنیت در این کشور پرداخته است.

وی افزود : دبیرکل سازمان ملل در این نشست خواهان تقویت نیروهای صلح بانی سازمان ملل به منظور جلوگیری از نسل کشی در آفریقای مرکزی شده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود : بان کی مون در این نشست تاکید کرده است که مهاجرت دسته جمعی اقلیت های مذهبی در جریان درگیری های خشونت آمیز آفریقای مرکزی تنها عامل جلوگیری از وقوع نسل کشی های گسترده دراین کشورمی باشد.

فرهان حق همچنین یاد آور شد که بان کی مون در دیدار امروز خود با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر نگرانی عمیق خود را نسبت به بازداشت خبرنگاران در این کشور با وی درمیان گذاشته است.

سخنگوی بان کی مون همچنین اعلام کرد که رابرت سری مسئول هماهنگی سازمان ملل در مذاکرات صلح فلسطین روز چهار شنبه 13 نامه از سوی مقامهای فلسطینی دریافت کرده که درآنها خواستار حضور فعال فلسطین در 13 پیمان و مجمع مختلف بین المللی شده اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد موضع مقام های سازمان ملل به این درخواست ها گفت : هرگونه واکنشی از سوی مقام های سازمان ملل منوط به دریافت رسمی این نامه ها و مطالعه آن ها خواهد بود.

وی به نقل از نماینده بان کی مون در فلسطین نیز یاد آور شد که مقامهای فلسطینی رونوشتی از نامه های مذکور را در اختیار نمایندگان کشورهای سویس و هلند قرار داده اند.

فرهان حق اظهار امیدواری کرد که مسئول هماهنگی سازمان ملل در مذاکرات صلح فلسطین صبح امروز به وقت محلی با سرپرست تیم مذاکره کنندگان تشکیلات خودگردان، وزیر خارجه وهمچنین وزیر دادگستری دولت رژیم اسرائیل دیدار و گفتگو کرده است.

وی درپاسخ به سوالی در مورد آزاد سازی زندانیان فلسطینی از سوی مقام های رژیم اسرائیلی تاکید کرد که اقداماتی ازاین قبیل در فراهم آوردن فضای مثبتی برای ادامه و به ثمر رسیدن گفتگو های صلح میان طرفین تاثیرات مثبتی خواهند گذاشت.

فرهان حق همچنین افزود که بان کی مون روز چهارشنبه در سالروز امضای معاهده مبادلات تسلیحاتی از سوی 118 کشور مختلف جهان با صدور بیانه ای خواستار احترام همه کشور ها به مفاد این معاهده شد.

اروپام 2253 ** 1908
کد N202211

وبگردی