آفتاب

نخست وزیر اوکراین خواستار آغاز مذاکرات با روسیه شد

نخست وزیر اوکراین خواستار آغاز مذاکرات با روسیه شد

مسکو-ایرنا- در شرایطی که مناسبات اوکراین با روسیه به دلیل الحاق جمهوری خودمختار کریمه به این کشور تیره شده است، نخست وزیر اوکراین خواستار آغاز مذاکرات کی یف با مسکو شد.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، آرسنی یاتسنیوک روز چهارشنبه در همایش سرمایه گذاری در کی یف گفت: خواهان آغاز مذاکرات اوکراین و روسیه در مورد روابط دوجانبه هستیم و معتقدیم که هر چه زودتر باید وزیران خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار کنند.

وی در همین حال تشریح کرد: اوکراین هیچگاه الحاق منطقه کریمه به روسیه را نمی پذیرد اما با این حال برخی مسایل ازجمله موضوعاتی مانند همکاریهای دوجانبه در عرصه های بازرگانی و انرژی ضرورت گفت و گوهای دو کشور را می طلبد.

یاتسنیوک ادامه داد: برای مذاکرات وزرای خارجه دو کشور و به اصطلاح گروه تماس میان دو کشور که اخیرا به وجود آمده است، آمادگی داریم.

نخست وزیر اوکراین در همین حال گفت: روسیه باید استقلال اوکراین و تلاش این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را بپذیرد.

یاتسنیوک هفته گذشته هم از ادامه روابط اقتصادی اوکراین و روسیه استقبال کرد و گفت: کی یف به روابط اقتصادی با مسکو ادامه خواهد داد.

وی با بیان این که اوکراین از مذاکرات علنی با روسیه استقبال می کند، اظهار داشت: برای برقراری روابط و همکاریهای اقتصادی برابر با روسیه آماده هستیم.

یاتسنیوک ادامه داد: اوکراین حتی یک موافقتنامه دوجانبه با روسیه را فسخ نکرده است. ملت اوکراین روابط بسیار خوبی با ملت روسیه دارد و ما خواهان توسعه این روابط هستیم.

وی همچنین بر مخالفت دولت اوکراین با برقراری نظام روادید برای سفر اتباع دو کشور به خاک همدیگر تاکید کرد.

روابط روسیه و اوکراین پس از سرنگونی حکومت ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری روسوفیل اوکراین و سرکار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا در این کشور رو به سردی گذاشت.

الحاق جمهوری خودمختار کریمه به روسیه که با برگزاری همه پرسی در این منطقه از طرف مسکو رسمیت یافت، روابط دو کشور را تیره کرد.

اروپام/2242**518**1577
کد N202010

وبگردی