آفتاب

نشریه چینی: روابط با مالزی نباید تیره شود

نشریه چینی: روابط با مالزی نباید تیره شود

پکن - ایرنا - روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین روز چهارشنبه تاکید کرد ˈنباید اجازه داد روابط دیرینه چین و مالزی بخاطر پرواز ناپدیدشده ام.اچ 370 مالزیایی تیره شود.

به گزارش ایرنا، به رغم گذشت هفته ها هنوز خبری از این بویینگ 777 با 239 سرنشین آن از جمله 12 خدمه و 154 شهروند چینی بدست نیامده و جستجوها برای یافتن آن در جنوب اقیانوس هند ادامه دارد.

پس از ناپدیدشدن این پرواز روابط مالزی و چین روزهای خوبی را نمی گذراند و ارگان حزب حاکم چین در این ارتباط نوشت: روابط دو کشور دیرینه است. سازمان ها و کسانی که با مساله هواپیما درگیر هستند باید آرامش و خویشتنداری از خود نشان دهند.

این مطلب در حالی منتشر می شود که گردشگران چینی تورهای خود به مالزی را لغو کرده اند. بستگان مسافران چینی هواپیما به مالزی رفته اند تا اطلاعات بیشتری بدست آورند و شماری از چینی های عصبانی هم در مقابل سفارت مالزی در پکن تجمع کردند.

خویشاوندان مسافران چینی ناپدیدشده عصبانی هستند و همگام با دولت چین می گویند که مالزی اطلاعات کافی در اختیار آنها قرار نداده است.

با این وصف مطلب امروز روزنامه مردم نشان می دهد دولت چین دیگر نمی خواهد بیش از این به اختلافات دامن بزند و باعث اعتراضات عمومی و تیرگی روابط دو کشور شود.

این موضوع در شرایطی است که مقام های ارشد مالزی هم به چین قول همکاری داده اند.

برخی از تارنماهای چینی نوشته اند پکن باید به دلیل اینکه مالزی اطلاعات غلط و یا ناکافی ارایه کرده است تحریم شود.

سازمان های ذی ربط، رسانه ها و تارنماهای خبری مالزی هم این روزها از چین انتقاد می کنند و تاکید دارند: پکن به همکاری های مالزی بی توجهی نشان داده است .

انجمن اتاق های بازرگانی و صنایع مالزی بیانیه ای منتشر کرد و در آن رسانه های چینی را متهم کرد که خانواده های چینی را علیه مالزی تحریک می کنند.

این بیانیه می افزاید که چین و مالزی دارای پیوندهای دیرینه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هستند و نباید بخاطر این مساله روابط دو کشور تیره شود.

وانگ هایفونگ کارشناس کمیسیون اصلاحات و توسعه چین می گوید : مساله ناپدیدشدن این هواپیما از کنترل دولت مالزی خارج بوده است.

وی گفت که مالزی یک کشور در حال رشد است که توانایی های زیادی برای حل این گونه بحران ها ندارد و تجربیاتش در این راستا کافی نیست و برای همین اطلاعاتی ضد و نقیض ارایه کرده است.

شی لی پینگ محقق آکادمی علوم اجتماعی چین هم گفت که نباید حادثه مذکور باعث توقف روابط چین - مالزی شود.

معاونان وزارتخانه های خارجه چین و مالزی روز گذشته در پکن تاکید کردند همکاری ها برای یافتن هواپیما و تبادل اطلاعات ادامه خواهد یافت.

روزنامه چاینا دیلی نیز روز چهارشنبه در مقاله ای از پکن انتقاد کرد و نوشت که چین هم کشوری فاقد توانایی های بسیار بالا در عملیات جستجو و نجات است و بخصوص فن آوری کافی در این راستا در اختیار ندارد.

این نشریه تاکیدکرد: کشورهای مختلف از جمله چین در زمینه اطلاع رسانی در باره این حادثه خوب عمل نکرده اند.

هواپیمای مالزیایی 26 روز پیش در مسیر کوالالامپور به پکن از صفحه رادارها محو شد و جستجوها برای یافتن آن تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

آساق ** 2100 **1611
کد N201873

وبگردی