آفتاب

اختلاس بزرگ 14 میلیارد دلاری مامور امنیتی ارشد چین

اختلاس بزرگ 14 میلیارد دلاری مامور امنیتی ارشد چین

پکن - ایرنا - رسانه های چین روز چهارشنبه از اختلاس 14 میلیارد و 500 میلیون دلاری ˈجو یونگ کانگˈ مامور سابق امنیتی ارشد این کشور خبر دادند.

به گزارش ایرنا، تاکنون در چین سابقه نداشته است که مقامی ارشد در سطوح رهبری چین چنین مبلغی را اختلاس کرده باشد. بسیاری از ناظران چگونگی برخورد با این پرونده را نشانه اراده دولت جدید چین به رهبری شی جین پینگ رییس جمهور این کشور در مبارزه با فساد مالی می دانند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که لی که چیانگ نخست وزیر چین اوایل ماه جاری در مجلس این کشور گفت که دولت مبارزه بزرگ با اختلاس را آغاز کرده است.

وی هشدار داد که اگر فساد ریشه کن نشود حزب و دولت به خطر خواهد افتاد.

فساد گسترده در چین برای مقام های این کشور نگران کننده است، اما بسیاری از تحلیلگران می گویند به دلیل ورود افراد با نفوذ و آقازاده ها به فساد مالی، دولت کار سختی برای ریشه کن کردن این پدیده خواهد داشت.

اختلاس جو یونگ کانگ رییس سابق امنیت چین بزرگترین پرونده فساد مالی تاریخ این کشور محسوب می شود و دولت می گوید تاکنون اموالی به ارزش 14 میلیارد و 500 میلیون دلار متعلق به وی ضبط شده است.

دولت چین پیشتر بو شی لای رییس حزب حاکم شهر چونگ چینگ در جنوب غرب این کشور را که وارد منازعات سیاسی با رهبران جدید شده بود به جرم فساد مالی به حبس ابد محکوم کرده بود.

تارنماهای چینی نوشته اند : دولتی که تا این اندازه به پرونده ناپدیدشدن هواپیمای مالزیایی در 24 روز گذشته حساس بوده است باید دید در مورد فساد مالی مقام های ارشد چگونه عمل می کند.

شی جین پینگ رییس جمهور چین اخیرا مبارزه با فساد مقام های کشور را جنگ با ببرها و مگس ها توصیف کرد.

آساق ** 2100 **1611
کد N201636

وبگردی