آفتاب
آخرین نتایج از انتخابات ترکیه /

حزب حاکم در هشت شهر از چهارده شهر بزرگ ترکیه پیروز شد

حزب حاکم در هشت شهر از چهارده شهر بزرگ ترکیه پیروز شد

آنکارا - ایرنا - با شمارش بیش از 97 درصد آرا انتخابات شهرداری ها در ترکیه ، حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ 56/45 درصد آرا را به خود اختصاص داد در حالی که حزب لاییک جمهوری خواه خلق نزدیک ترین رقیب حزب حاکم 91/27 درصد آرا را کسب کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و براساس آمار منتشر شده ، حزب حاکم ترکیه در این انتخابات که روز یکشنبه گذشته برگزار شد درحالی که نتایج رسمی هنوز اعلام نشده است با یک نمایش قدرتمند ، در هشت شهر از چهارده شهر بزرگ ترکیه به پیروزی رسید.

براساس این گزارش ، با شمارش بیش از 97 درصد آرا ، حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب 56/45 درصد آرا به عنوان حزب پیروز در این انتخابات شناخته شده است و دو حزب مخالف جمهوری خواه خلق و حرکت ملی هر کدام 91/27 و 16/15 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

حزب حاکم ترکیه در حالی پیروز انتخابات شهرداری ها در این کشور شد که دولت آنکارا از تابستان گذشته و پس از حوادث پارک گزی میدان تقسیم استانبول که به تظاهرات ضد دولتی سراسری در این کشور مبدل شد و پرونده عملیات فساد مالی و ارتشا و همچنین انتشار نوارهای صوتی که نخست وزیر و شماری از مقامات دولتی این کشور را به اخذ رشوه و فساد مالی متهم کرد ،با ناملایماتی روبه رو بود.

آمار غیر رسمی منتشر شده نشان می دهد که آرای حزب حاکم ترکیه نسبت به دوره گذشته این انتخابات در سال 2009 ، هفت درصد افزایش یافته است و حزب جمهوری خواه نیز چهار درصد افزایش در آرایش مشاهده می شود.

این در حالی است که افزایشی در آرای حزب ملی گرای حرکت ملی در این انتخابات مشاهده نمی شود.

** سه شهر بزرگ استانبول ، آنکارا و ازمیر

با اینکه شمارش آرا در انتخابات شهرداری ها در ترکیه در حال پایان یافتن است ، نتایج نشان می دهد که حزب حاکم ترکیه در دو شهر استانبول و آنکارا پیروز انتخابات بوده و در ازمیر نامزد حزب جمهوری خواه خلق حائز اکثریت آرا شده است.

در استانبول ˈ غدیر توپباش ˈ شهردار فعلی و نامزد حزب حاکم ترکیه در رقابت با ˈ مصطفی ساری گل ˈ نامزد حزب جمهوری خواه با پنج درصد اختلاف رای در مسند قدرت همچنان باقی ماند.

توپباش با کسب 5/40 درصد آرا در مقابل99/35 درصد آرایی که ساری گل کسب برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان شهردار استانبول بزرگترین شهر ترکیه باقی ماند.

در آنکارا پایتخت ترکیه در حالی که 99 درصد آرا شمارش شده است نتایج حاکی از پیروزی ˈ ملیح گوکچک ˈ شهردار حزب حاکم ترکیه که 20 سال است در این سمت باقی مانده است ، می باشد.

گوکچک 74/44 درصد آرا را در این شهر به خود اختصاص داده است در حالی که ˈ منصور یواش ˈ نامزد حزب جمهوری خواه 81/43 درصد آرا را از آن خود کرده است.

مخالفان دولت ترکیه به شمارش آرا در این شهر معترض هستند و شب گذشته و امروز شماری از جوانان هوادار حزب جمهوری خواه با تجمع در مقابل ستاد انتخابات ترکیه خواستار بازبینی مجدد آرا شده اند.

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه که از آن به عنوان ˈ قلعه لاییک ها ˈ نام برده می شود همچنان در اختیار حزب جمهوری خواه باقی ماند.

ˈ عزیز کوجا اوغلو ˈ نامزد لاییک ها در این شهر در حالی که 98 درصد آرا شمارش شده است با کسب 51/49 درصد آرا در مقابل ˈ بینالی یلدریم ˈ وزیر سابق ارتباطات کابینه ترکیه که 92/35 درصد آرا را در اختیار گرفت به پیروزی دست یافت.

** اهمیت شهرهای جنوب شرقی ترکیه

در شهرهای کردنشین ترکیه که در جنوب شرقی این کشور واقع شده اند ، نامزدهای حزب ˈ صلح و دمکراسی ˈ در مجلس ملی ترکیه که اقلیت کردها را تشکیل می دهند ، برتری را از آن خود کردند.

با شمارش 98 درصد آرای این مناطق ˈ گولتان کیشاناک ˈ نامزد حزب صلح و دمکراسی با کسب 68/54 درصد آرا در مقابل 35 درصد رای که ˈ محمد انصاراوغلو ˈ نماینده حزب حاکم ترکیه کسب کرد ، پیشتاز شد.

در شهرستان ˈ وان ˈ نیز نامزد حزب صلح و دمکراسی گوی رقابت را از حریفان ربود.

ˈ بکر کایا ˈ نامزد حزب صلح و دمکراسی در این انتخابات 13/52 درصد آرا را به خود اختصاص داد در حالی که ˈ عثمان نوری ˈ نامزد حزب عدالت و توسعه 47/41 درصد آرا را بدست آورد.

** شهرهای کلیدی

در شهر آدانا ˈ حسین سوزلو ˈ نامزد حزب مخالف حرکت ملی در رقابتی نزدیک با ˈ عبدالله تورون ˈ نامزد حزب عدالت و توسعه پیروز شد.

سوزلو با کسب 5/33 درصد آرا بر نماینده حزب حاکم فائق آمد و برای پنج سال آینده به عنوان شهردار این شهر برگزیده شد.

در شهر توریستی آنتالیا با اینکه نزدیک به 96 درصد آرا شمارش شده است ، نامزد حزب حاکم پیشتاز است.

ˈ مندرس تورل ˈ نامزد حزب حاکم ترکیه توانست بر ˈ مصطفی آیدین ˈ شهردار سابق این شهر از حزب جمهوری خواه به پیروزی برسد.

در شهر شمالی غربی بورسا همانطور که پیش بینی می شود نماینده حزب حاکم ترکیه با اقتدار کامل به عنوان شهردار این شهر برگزیده شد.

ˈرجب آل تپه ˈ با کسب 48/49 در صد آرا بر ˈ نجاتی شاهین ˈ از حزب رقیب لاییک که تنها 68/28 درصد آرا را بدست آورد ، پیروز شد.

ˈ محمد سکمن ˈ نامزد حزب حاکم ترکیه نیز با کسب 82/55 در صد آرا با اقتدار کامل شهردار شهر ارزروم شد و نامزد حزب حرکت ملی تنها 3/29 در صد آرا را کسب کرد.

حزب جمهوری خواه خلق در شهر اسکی شهیر توسط ˈ ییلماز بویوکرسن ˈ که به تازگی به این حزب پیوسته است ، پیروز شد.

بویوکرسین با کسب 26/45 درصد آرا از ˈ هارون کاراجان ˈ نامزد حزب عدالت و توسعه که 40/39 درصد آرا را به دست آورد ، غلبه کرد.

در شهرستان مرزی حاتای در نزدیکی مرز سوریه ، نامزد حزب جمهوری خواه به عنوان شهردار انتخاب شد.

ˈ لوتفو ساواس ˈ در رقابتی نزدیک با ˈ سعدالله ارکین ˈ وزیر سابق دادگستری ترکیه با یک درصد اختلاف به برتری رسید.

ساواس 25/41 درصد آرا را به خود اختصاص داد و ارکین 35/40 را بدست آورد.

در شهر قیصریه ˈ محمد اوزهاسکی ˈ شهردار پیشین این شهر از حزب حاکم ترکیه با بدست آوردن

97/58 امتیاز از سد ˈمصطفی اوزسوی ˈ از حزب حرکت ملی که 98/26 درصد آرا را بدست آورد ، چیره شد.

ˈ طاهر آک یورک ˈ نامزد حزب حاکم ترکیه در شهر قونیه با بدست آوردن 35/64 آرا پیشتاز شد و در شهر ترابوزان نیز ˈ اورهان فوزی ˈ دیگر نامزد حزب حاکم با 33/59 درصد آرا شهردار این شهر شد.

خاورم **230/1547
کد N201414

وبگردی