آفتاب

طرح جان کری خشم فلسطینی‌ها را برانگیخته است

طرح جان کری خشم فلسطینی‌ها را برانگیخته است

واحدمرکزی خبر نوشت:

ناصر اللحّام خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در کرانه باختری گفت: دیدار شب گذشته بنیامین نتانیاهو با جان کری پنج ساعت طول کشید. نتانیاهو و جان کری هر کدام در این دیدار طرح خاصی را مطرح و تلاش کردند طرف مقابل را به پذیرفتن آن راضی کنند. بر اساس طرح نهایی قرار است برای راضی کردن طرف فلسطینی صدها اسیر از زندان های اسرائیل آزاد شوند. اما آزادی چهارمین دسته از اسیران فلسطینی که پیشتر قرار بود آزاد شوند، لغو خواهد شد. شماری از اسیران قدیمی فلسطینی در بین افرادی بودند که قرار بود به عنوان چهارمین دسته از اسیران آزاد شوند. 

اللحام افزود: اسرائیل وعده داده است همچنین از اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینی ها خودداری کند و کمک های مالی به تشکیلات خودگردان داشته باشد. بنابراین مروان البرغوثی و احمد سعدات آزاد نخواهند شد. جان کری درباره آزادی جاناتان پولارد جاسوس موساد باید با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفتگو کند. منابع اسرائیلی می گویند پولارد در زندان بیمار است و آمریکاییها به علت شرایط جسمی پولارد مشکلی با آزاد کردن او ندارند.
خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: جان کری با هیات فلسطینی به ریاست صائب عریقات دیدار کرد. هیات فلسطینی در این دیدار بر لزوم آزادی چهارمین دسته از اسیران فلسطینی تاکید کرد. این هیات در دیدار با کری به خشم گسترده فلسطینی ها درباره مسئله اسیران و ادامه شهرک سازی اشاره کرد. قرار بود جان کری ساعت ده شب گذشته با محمود عباس دیدار کند، اما به علت طولانی شدن مذاکرات با نتانیاهو این دیدار به ساعت دوازده موکول شد. محمود عباس حاضر به پذیرفتن دیدار با جان کری در ساعت دوازده نشد و در عوض هیاتی را به ریاست صائب عریقات به قدس اعزام کرد تا با کری دیدار کنند.
خبرنگار این شبکه گفت: منابع فلسطینی از نارضایتی تشکیلات خودگردان از این طرح سخن می گویند و جان کری به همین علت پس از حضور در نشست ناتو در بروکسل فردا به منطقه باز خواهد گشت تا با محمود عباس دیدار کند. به نظر می رسد جان کری در دیدار صبح امروز پاسخ های منفی به خواسته های هیات فلسطینی داد. فلسطینی ها می گویند این طرح از ابتدا تا انتها به نفع اسرائیل است. اگر اسرائیلی ها خجالت نمی کشیدند، از هم اکنون برای این توافق جشن می گرفتند. آزادی جاناتان پولارد دستاورد بزرگی برای دولت بنیامین نتانیاهو خواهد بود. منابع فلسطینی می گویند اسرائیل از اسیران به عنوان گروگان استفاده می کند تا از طرف فلسطینی امتیاز بگیرد. به نظر می رسد فلسطینی ها از این طرح خشمگین هستند و قرار است هیاتی برای توافق فوری با جنبش حَماس درباره برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان اعزام شود تا فلسطینی ها پس از آشتی بتوانند از اسرائیل در نهادهای وابسته به سازمان ملل شکایت کنند.

4949

کد N201379

وبگردی