آفتاب

روسیه تصمیم اوکراین برای بکارگیری مزدوران خارجی را تقبیح کرد

روسیه تصمیم اوکراین برای بکارگیری مزدوران خارجی را تقبیح کرد

مسکو - ایرنا - وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای، تصمیم دولت موقت اوکراین برای استفاده از ˈمزدوران خارجیˈ به منظور تامین امنیت این کشور را تقبیح کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه با استناد به گزارش های رسانه های خبری به تصمیم دولت موقت اوکراین به استفاده از کارکنان شرکت های نظامی غیردولتی خارجی برای تامین امنیت این کشور اشاره شده است.

در این بیانیه گفته شده است: رژیم اوکراین برای حفظ موجودیت خود و سرکوب اعتراضات مردم به استفاده از مزدوران خارجی روی آورده و مقام های اوکراینی قصد دارند از شرکت هایی همچون ˈبلک واترˈ که کارکنان آن بارها به نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان متهم شده اند، کمک بگیرند.

بیانیه حاکی است: بدیهی است اگر این تصمیم عملی شود، مغایر با قوانین اوکراین خواهد بود که فعالیت اتباع خارجی حتی در شرکت های امنیتی غیردولتی این کشور را منع می کند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود همچنین به هزینه گزاف استفاده از خدمات شرکت های امنیتی خارجی اشاره و گفته است: در شرایط کنونی که مالیات های سنگین عرصه را بر مردم اوکراین تنگ کرده است، این تصمیم دولت موقت کی یف بار بیشتری بر دوش شهروندان این کشور می گذارد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به عدم حمایت مردم اوکراین از دولت موقت این کشور، حکومت اوکراین به جلب پشتیبانی حامیان خارجی خود از جمله استفاده از مزدوران خارجی امید بسته است.

روابط روسیه و اوکراین به عنوان دو کشور همسایه با پیشینه های نژادی، زبانی و مذهبی مشترک در ماه های اخیر به دنبال سقوط ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین از قدرت و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا، به شدت متشنج شده است.

تنش در مناسبات مسکو و کی یف به ویژه پس از برگزاری همه پرسی هیجدهم مارس سال جاری روس تباران منطقه خودمختار ˈکریمهˈ در جنوب اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه، به اوج رسیده است.

تنش در مناسبات اوکراین و روسیه همچنین واکنش کشورهای غربی با محوریت آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال داشته و غربی ها پس از ناکامی از فشار بر روسیه برای جلوگیری از الحاق کریمه به خاک خود، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده اند.

اروپام/2242**518**1651
کد N201036

وبگردی