آفتاب

14 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ثبت نام کردند

14 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ثبت نام کردند

مسکو - ایرنا - کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین روز سه شنبه از ثبت نام 14 نامزد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور اروپای شرقی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شامل خانم ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر سابق اوکراین و رییس حزب ˈباتکیفشیناˈ (سرزمین پدری)، ˈپیوتر پوروشنکوˈ از تجار سرشناس اوکراین و مورد حمایت حزب ˈاودارˈ به رهبری ˈویتالی کلیچکوˈ، ˈپیوتر سیمننکوˈ رهبر حزب ˈکمونیست اوکراینˈ و ˈاولگ لیاشکوˈ رهبر جناح راست می باشد.

در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین همچنین اسامی ˈاولگ تساریوفˈ عضو فراکسیون حزب سابق ˈمناطقˈ به رهبری ˈیانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین ، ˈنیکلای مالوموژˈ رییس قبلی سازمان اطلاعات خارجی اوکراین، ˈوادیم رابینویچˈ تاجر ، ˈرنات کوزمینˈ معاون سابق دادستان و ˈوالری کوناوالیوکˈ نماینده پیشین پارلمان اوکراین (رادا) به چشم می خورد.

بر اساس برنامه اعلام شده کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، دولت موظف است کار ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام این کشور را تا چهارم آوریل به پایان برساند و تبلیغات انتخاباتی از پنجم آوریل آغاز می شود.

اوکراین هم اکنون در بحران سیاسی بسر می برد. تظاهرات ضد دولتی خشونت آمیز که در نوامبر 2013 در اعتراض به تعلیق امضای توافق نامه عضویت وابسته در اتحادیه اروپا در حمایت از روابط نزدیک تر با روسیه آغاز شده بود، در نهایت فوریه سال جاری منجر به سقوط ویکتور یانووکویچ رییس جمهوری ˈروسوفیلˈ اوکراین و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا در این کشور شد.

به دنبال بروز این وضعیت، ویکتور یانوکوویچ مجبور به ترک کشور و سکونت در مسکو شد.

در این میان پس از خلع یانوکوویچ از قدرت چهره های جدیدی در اوکراین سر کار آمدند. نمایندگان پارلمان اوکراین موسوم به ˈراداˈ ، ˈالکساندر تورچینوفˈ را به عنوان رییس جمهوری موقت منصوب کردند و ˈآرسنی یاتسنیوکˈ رهبر فراکسیون پارلمانی حزب باتکفشینا نیز از سوی رادا به عنوان نخست وزیر تعیین شد.

نمایندگان رادا همچنین به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در بیست و پنجم ماه می سال جاری رای دادند و با تغییر ماده ای از قانون جزایی اوکراین، زمینه آزادی یولیا تیموشنکو رهبر حزب باتکیفشینا را از زندان فراهم کردند.

بحران اوکراین زمانی عمیق تر شد که جمهوری خودمختار ˈکریمهˈ در جنوب این کشور اعلام کرد که مقام های جدید اوکراین را در کی یف به رسمیت نمی شناسد و بر این اساس قراردادی با فدراسیون روسیه برای تبدیل شدن به یک عضو تشکیل دهنده آن در 18 مارس و پس از برگزاری یک همه پرسی امضا کرد.

این در حالی است که مقام های روس نیز بارها اعلام کرده اند که قدرت در اوکراین توسط نیروهای سیاسی غربگرا غصب شده و به همین دلیل آن را به رسمیت نمی شناسد.

در مقابل کشورهای غربی با محوریت آمریکا و اتحادیه اروپا پس از ناکامی در اقناع روسیه برای اجتناب از الحاق کریمه به خاک خود، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کردند.

اروپام/۵۱۸**1651
کد N200855

وبگردی