آفتاب

جان کری برای تداوم مذاکرات سازش به خاورمیانه بازگشت

جان کری برای تداوم مذاکرات سازش به خاورمیانه بازگشت

تهران – ایرنا – ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تلاش برای نجات مذاکرات سازش خاورمیانه به این منطقه بازگشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: کری پس از مشورت با تیم خود نتیجه گیری کرد که بازگشت به منطقه، سازنده خواهد بود.

کری هفته گذشته سفر به رم را برای عزیمت به امان به منظور گفت و گو با ˈمحمود عباسˈ رییس حکومت خودگردان فلسطین لغو کرد. وی در جریان این سفر کوشید عباس را متقاعد کند که زمان انجام مذاکرات سازش برای دستیابی به توافق را به بعد از مهلت تعیین شده 29 آوریل (9 اردیبهشت) تمدید کند و همچنین رژیم صهیونیستی را برای آزادی زندانیان فلسطینی تحت فشار قرار دهد.

مقام های آمریکایی گفتند که انتظار می رود کری در ساعات آینده از سرزمین های اشغالی و قلمروهای فلسطینی دیدن کند.

براساس این گزارش،جان کری با بازگشت به منطقه یکی از این دو پیام را می دهد که معتقد است فضا برای نجات مذاکرات وجود دارد و یا اینکه صبر آمریکا بی پایان نیست.

وزیر خارجه آمریکا قرار بود طی دو روز سه شنبه و چهارشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل شرکت کند و هنوز مشخص نیست که وی می تواند خود را به روز نخست این نشست برساند یا نه.

مذاکرات مستقیم سازش بین دو طرف فلسطینی و اسراییلی ژوئیه گذشته پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد. کری گفته است در نبود پیشرفت های مشهودی در مذاکرات، خواستار یک چارچوب مشخصی است که بتوان براساس آن مذاکرات را در ماه های آتی ادامه داد.

به گفته مقامات، دو طرف مذاکره کننده حتی در زمینه پیش نویس این چارچوب اختلاف نظر زیادی دارند. با این حال، جن ساکی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که دو طرف فلسطینی و اسراییلی در هشت ماه گذشته ˈانتخاب های سختی را انجام داده اند.ˈ

مترجمام**9109**1010
کد N200483

وبگردی