آفتاب

ویژگی های سه واحد تولیدی مورد بازدید معاون اول رییس جمهوری در پیشوا

ویژگی های سه واحد تولیدی مورد بازدید معاون اول رییس جمهوری در پیشوا

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری صبح دوشنبه به شهرستان پیشوا رفت تا از سه واحد تولیدی دامداری و کشاورزی دیدن کند، اما ویژگی های این واحدها چه بود؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری حدود ساعت هشت و 45 دقیقه در حالی که آسمان نعمتش را سرازیر کرده بود، به دامداری تلیسه اصیل جهان در روستای حصارک از توابع شهرستان پیشوا آمد.

این مجتمع کشاورزی و دامپروری که اولین محل بازدید معاون اول رییس جمهوری در هفته دوم سال اقتصاد و فرهنگ است که شامل دو مجموعه چالتاسیون و تلیسه جهان است که در فضایی معادل 121 هزار و 414 متر مربع قرار گرفته است.

مساحت زمین این مجتمع حدود 72 هکتار است و زمین زراعی مالکیتی این مجتمع 350 هکتار و زمین اجاره ای آن 400هکتار بیان شده است.

محصولات زراعی از این زمین ها 600 تن گندم، 17 هزار تن ذرت علوفه ای و 6هزار تن یونجه خشک است و در این واحد روزانه حدود 100 تن شیر و سالی حدود یکهزار و 200 تن گوشت قرمز تولید می شود.

مجتمع کشاورزی و دامپروری (صفاری) تلیسه اصیل جهان در حال حاضر حدود 8 هزار راس گاو دارد و تا 16 هزار راس گاو قابلیت توسعه دارد.

میانگین تولید شیر هر راس 40 لیتر در روز و میانگین چربی شیر حدود 3 و نیم درصد بیان شده است که با دستگاه های شیردوش اتوماتیک 152 واحده آلمانی دوشیده می شود.

ظرفیت شیر سرد کن این واحد دامداری 130 تن برآورد شده و توانسته است برای 240 نفر ایجاد اشتغال کند.

گفته می شود که در شهرستان پیشوا 650 واحد دامداری پرواری و 124 واحد دامداری شیری وجود دارد و در سال حدود 38 هزار و 717 تن شیر تولید می کند.

معاون اول رییس جمهوری قبل از دیدن واحدهای مختلف این مجتمع در جمع مدیران آن صبحانه کاری داشت که در آن وزیر جهاد کشاورزی، رییس صندوق توسعه ملی و معاون استاندار تهران هم حضور داشتند.



**موسسه گل و گیاه کبریایی زاده، دومین واحد بازدید جهانگیری

دومین واحد تولیدی که معاون اول رییس جمهوری از آن دیدن کرد، مجموعه گل و گیاه کبریایی زاده بود که در قلعه سین شهرستان پیشوا قرار گرفته است.

این مجموعه از سال 1387 شروع به فعالیت کرده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دریافت اعتبار بانکی از محل توافقنامه وزارت جهاد کشاورزی با سرمایه ای در مجموع حدود 60 میلیارد ریال در سال 92 به بهره برداری کامل رسید.

این مجموعه در فضایی به وسعت 30 هزار متر مربع احداث شده است که شامل 20 هزار متر سازه پلی تمام مکانیزه و هوشمند و همچنین سه هزار متر مربع تاسیسات مسقف می باشد.

هم اکنون این مجموعه با داشتن حدود 20 هزار متر مربع زمین زیر کشت، بیش از یک میلیون و 200 هزار شاخه گل آنتریوم تولید می کند و به این ترتیب بزرگترین تولید کننده این گل در خاورمیانه محسوب می شود.

موسسه گل و گیاه کبریایی زاده با داشتن ظرفیت بالای تولید به بازارهای بین المللی نظیر روسیه وارد شده و با تکیه بر کیفیت بالای محصولات در این عرصه با رقبای اروپایی خود همچون هلند و فرانسه رقابت می کند.

همچنین این موسسه اقدام به تولید پایه های آنتریوم و رز کرده است که می تواند بخشی از نیازهای تولیدکنندگان داخلی را برآورده سازد.

درحال حاضر تعداد 40 نفر به طور ثابت و 25 نفر به طور پاره وقت در این مجموعه مشغول به کار هستند.



** یادی از شهدا و زیارت امامزاده، میان برنامه ای برای ادامه بازدید

جهانگیری پس از بازدید موسسه گل و گیاه، برای دیدن از مجتمع کشت و صنعت و طرح محوری دامپروری ورامین راهی روستای جلیل آباد شد.

در مسیر به امامزاده جعفر ابن موسی الکاظم رسید و برای زیارت این امامزاده و قبور مطهر شهدا از جمله خلبان شهید مصطفی اردستانی توقف کرد.

معاون اول رییس جمهوری پس از زیارت و اقامه نماز زیارت، از بخش های مختلف این امامزاده و طرح های توسعه آن نیز دیدن کرد.



** شرکت هلدینگ مزارع نوین ایرانیان بخش پایانی سفر

اسحاق جهانگیری به شرکت هلدینگ «مزارع نوین ایرانیان» رفت و در آن جا از بخش های مختلف پرورش شتر مرغ و کشت و صنعت دیدن کرد.

این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های هلدینگ های کشاورزی و دامپروری مطرح است که دارای چندین واحد کشاورزی و دامپروری در سراسر کشور می باشد و هم اکنون سهم مناسبی از تولیدات زراعی و دامی را بخود اختصاص داده است.

مجتمع کشت و صنعت تهران(واحد ورامین) به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های کشت و صنعت تابعه این هلدینگ است که با به کارگیری دانش و فناوری روز توانسته است همچنان به عنوان یکی از واحدهای نمونه در سطح منطقه خود باشد.

از جمله فعالیت های دانش بنیان و دارای ارزش افزوده می توان به واحد کشت بافت این مجتمع اشاره کرد که در نوع خود یکی از بزرگترین واحدهای کشت بافت کشور بوده و توانسته است از خروج ارز برای خرید نشاء گیاهان خاص و زینتی جلوگیری کند.

هم چنین پرورش شتر مرغ در دستور کار این مجتمع قرار گرفته است بگونه ای که بزرگترین سایت پرورش شتر مرغ کشور با ظرفیت 6 هزار قطعه پرواری و 600 قطعه مولد در این واحد قرار دارد و با تکمیل طرح توسعه ای آن، سهم 20درصدی از بازار محصولات شتر مرغ کشور را کسب خواهد کرد.

جهانگیری در ساعت 12 و 50 دقیقه به بازدید خود از این سه واحد تولیدی در شهرستان پیشوا پایان داد.

سیام(5)1429 ** 1418
کد N200419

وبگردی