آفتاب

پایان بدون نتیجه نشست کری و لاوروف

پایان بدون نتیجه نشست کری و لاوروف

نشست وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه برای بررسی راه های ممکن جهت پایان دادن به بحران اوکراین بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،  گفتگوی چهار ساعته میان "جان کری" و "سرگئی لاوروف" درباره بحران اوکراین، که شب گذشته انجام شد بدون رسیدن به نتیجه خاصی به پایان رسید. 

البته دو طرف در این گفتگوها که در پاریس انجام شد توافق کردند که بحران اوکراین به راه حل دیپلماتیک نیاز دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از این دیدار به خبرنگاران گفت : حضور نیروهای روس در مرزهای اوکراین فضای ترس و ارعاب را در اوکراین به وجود آوده است. این دیدار فضایی که برای مذاکره لازم داریم را به وجود نیاورد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در مورد ملاقات شب گذشته خود با وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت که آنها نظرهای خود که در مخالفت دیگری بوده را ابراز کرده اند ولی موافقت کرده‌اند که زمینه ای مشترک برای حل مسئله در اوکراین بیابند.

آسوشیتدپرس از قول مقامات آمریکایی می نویسد که کری پیشنهادهایی به لاوروف در باره عقب رفتن ارتش روسیه از مرزها با اوکراین ارائه کرده است، وزیر خارجه روسیه اما بدون آنکه وعده‌ای در این مورد بدهد گفته است پیشنهادها را با کرملین مطرح می‌ کند.

مسکو تاکید دارد که اوکراین باید کشوری فدرال و بیطرف (برای نمونه در میزبانی نکردن از ناتو) باشد. واشیگتن از سوی دیگر خواستار عقب‌ بردن نیروهای ارتش در مناطقی مانند کریمه، گفتگو با دولت اوکراین یا حضور ناظران بین المللی در آن کشور است.

به گفته مقامات آمریکایی، طرحی که کری و لاوروف در مذاکرات روز یکشنبه خود در دستور کار قرار دادند، انجام اصلاحات سیاسی و قانون اساسی اوکراین همراه با خلع سلاح نیروهای غیرقانونی، حضور ناظران بین المللی برای حفاظت از حقوق اقلیت ها و گفتگوی مستقیم میان روسیه و اوکراین بود.

پیشتر روسای جمهوری آمریکا و روسیه در باره بحران اوکراین گفتگوهایی کرده بودند.

کد N199895

وبگردی