آفتاب

اردوغان: امروز روز عید ترکیه جدید است

اردوغان: امروز روز عید ترکیه جدید است

رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه یکشنبه شب درپی قطعی شدن پیروزی حزب حاکم درانتخابات شهرداری ها درسخنانی گفت : مردم ترکیه در انتخابات شهرداری ها به مخالفان وخارجی ها این پیام را دادند که آنها صاحب اصلی این کشور هستند.

طبق نتایج اوليه با شمارش نزدیک به 80 درصد آرا، حزب ˈعدالت وتوسعهˈ با  45 درصد آرا، حزب جمهوریخواه خلق با  28 درصد، حزب ˈ حرکت ملی با  15 درصد وحزب ˈ صلح و دمکراسیˈ با  4 درصد آراء در رده های اول تا چهارم انتخابات شهرداری‌ها در این کشور قرار گرفته اند. رجب طیب اردوغان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات وقطعی شدن پیروزی حزب ˈعدالت و توسعهˈ باحضور درستاد مرکزی حزبش در آنکارا درسخنانی گفت: نتایج انتخابات شهرداری‌ها نمایانگر آن است که سیاست های غیراخلاقی، افترا، غرور، کبر، ریا، دروغ، ائتلاف ضد ملت وانتشار نوارهای مونتاژ شده شکست خورده و مردم ترکیه دست هایی را که به استقلال آنان ضربه وارد کرده بود درپای صندوق‌های رای دفن کردند.

اردوغان گفت: ترکیه وارد دوران جدیدی شده است و مردم این کشور درپای صندوق های رای این پیام را دادند که نسبت به تعیین آینده سیاسی کشورشان به راهی به جز انتخابات معترض هستند. فراست و بصیرت مردم ترکیه امروز بر دسیسه‌ها و توطئه‌ها علیه استقلال این کشور پیروز شده وطرح مخالفان علیه ترکیه با شکست مواجه شده است.

وی با انتقاد ازاحزاب ˈ جمهوریخواه خلقˈ وˈحرکت ملیˈ آنها را به همدستی با ˈجماعت گولن ˈ متهم کرد و گفت: این احزاب ازمردم ترکیه سیلی وتو دهنی محکمی خوردند. اردوغان دمکراسی و سیاست را راه حلی برای حل مشکلات این کشور خواند وبیان کرد: هر کس هر مساله ای دارد باید آن را در پای صندوق های رای حل کند. نتایج انتخابات شهرداری‌ها را بطور کامل آنالیز و سعی در رفع نواقص خود خواهیم کرد.

به گزارش آفتاب به نقل از بهارنیوز، نخست وزیر ترکیه افزود: مخالفان باید ازنتیجه انتخابات درس بگیرند و به تجزیه و تحلیل بپردازند. اردوغان دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به انتشار نوار صوتی نشست محرمانه مقامات ترکیه در وزارت خارجه ترکیه علیه سوریه وکشف دستگاه شنود درمحل کار خود گفت: مایه تاسف است که مخالفان حتی در این مورد نتوانستند امتحان خوبی پس بدهند. وی مخالفان خود را متهم به ائتلاف نانوشته بین آنان درجریان انتخابات کرد وگفت: بیایید یک صفحه جدید که درآن منافع عالی ترکیه درصدر آن قرار داده باشد را باز کنیم.

نخست وزیر ترکیه با تاکید براینکه این کشور نیاز به یک حزب مخالف قدرتمند دارد گفت: تنها حاکمیت و اقتدار حزب ˈعدالت و توسعهˈ برای ترکیه کافی نیست بلکه احزاب مخالف از امشب باید خطاهای خود را درک، از آن درس و آنها را تصحیح کنند. وی از احزاب مخالف خواست دست در دست حزب عدالت و توسعه، ترکیه نوین را بسازند و افزود: هر تبعه ترکیه بداند که پیروز امروز ، ترکیه است، امروز روز عید ترکیه جدید است. امروز روز پیروزی روند صلح بین تمامی اتباع ترکیه و روند صلح است.

اردوغان در بخشهای مختلف سخنان خود با حمله به جماعت گولن گفت: هواداران این گروه در طول 30 تا 40سال گذشته به انحای مختلف در دوایر دولتی نفوذ کرده اند ولی زمان تصفیه آنان از دولت فرا رسیده، چرا که دولت در داخل دولت نمی تواند وجود داشته باشد و تصفیه آنان در چهارچوب حقوقی انجام خواهد شد.
کد N199756

وبگردی