آفتاب

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:شعارزدگی آفت بزرگ تحقق شعار سال است

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:شعارزدگی آفت بزرگ تحقق شعار سال است

محمد علی اسفانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اسلامی در خصوص موانع شعار امسال معتقد است که بزرگترین آفت تحقق شعار سال خود شعار گرایی است.

فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید می کند که مدیریت جهادی در بدنه مدیران کشور پر رنگ نیست و اگر بخواهیم در حالت عادی به سوی استحکام اقتصاد مقاومتی برویم، شاید این امر محقق نشود.گفت وگوی کوتاه خبرآنلاین با این نماینده مجلس به شرح زیر است.

***

با توجه به تجربه سال های گذشته در نام گذاری سال، فکر می کنید که چه موانعی برای عدم تحقق شعار سال امسال وجود دارد؟

بزرگترین آفت این کار که مانع تحقق آن می شود، خود شعار گرایی است. در کشور ما متاسفانه وقتی نام سال عنوان می شود به چند بیلبورد یا چند بنر تبلیغاتی یا احیانا بر سربرگ برخی ادارات بسنده می شود یا صدا و سیما در گوشه ای از برنامه هایش، اسمی از آن سال می برد. حتی در برخی موارد هم همایشهایی برگزار شود که خیلی مثمر ثمر نبوده است، به اعتقاد من این دست کارها شعار گرایی است و خود این شعارگرایی  برای عدم تحقق شعار سال، آفت بزرگی است.

خب چه باید کرد؟

 اگر بنا است که شعار ونام سال محقق شود، همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند عزم ملی و مدیریت جهادی می خواهد. شاید به این دلیل آقا به این دو نکته اشاره کردند تا کسی تصورنکند که شعارمربوط به دولتی هاست وفقط باید دولت اقدام کند یا تصور دولت این باشد که ما ناظر به کارحکومتی هستیم خصوصا دربحث اقتصاد یا فرهنگ، لذا خود جامعه باید به سوی فرهنگ و اقتصاد پیش برود. اگر این تفکیک صورت بگیرد و هرکدام خود را مبرا از مسئولیت بداند و مسئولیت را بر عهده دیگری بیاندازد، طبیعتا این امر محقق نمی شود و همان اتفاق سال های گذشته تکرارمی شود.

سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است، اما ما چنین حماسه ای را در حوزه اقتصادی شاهد نبودیم، بلکه در خیلی از موارد رکود هم در اقتصاد داشتیم و این نشان می دهد که موضوع خیلی جدی گرفته نشده است.

از طرفی هم 35 سال از انقلاب می گذرد.در شرایط کنونی، با حرکت معمولی و عادی امکان پذیر نیست که بتوانیم به جایی برسیم که اقتصاد ما آنچنان استحکامی پیدا کند که در مقابل تکانه ها و ضربات اقتصاد های دنیا آسیب نبیند، حتی این نکته را هم تاکید کنم که تصور اینکه اقتصاد مقاومتی چون مطرح شده به دلیل بحث تحریم ها است درست نیست.

پس واقعیت چیست؟

 واقعیت این است که اقتصاد مقوله ای است که در دنیا وقتی هیچ اتفاق خاصی در مباحث نظامی و سیاسی نمی افتد خود اقتصادهای دنیا با همدیگر در رقابتند و گاهی اقتصادی بسیار پویا در صورت عدم رعایت مبانی اقتصادی و عدم استحکام مبنایی، توسط اقتصاد دیگری آسیب می بیند و از بین می رود؛ لذا ما اگر بخواهیم در حالت عادی به سوی استحکام اقتصاد مقاومتی برویم، شاید این امر محقق نشود و قطعا هم همینطور است. لذا هم عزم ملی و هم یک مدیریت جهادی لازم است.

از نظر شما چنین روحیه ای  جهادی در مدیران ما وجود دارد؟

اگر وجود داشت شاید مقام معظم رهبری این قدر روی آن تاکید نمی کرد، من احساس می کنم که این مدیریت جهادی وجود ندارد یا خیلی ضعیف است که مقام معظم رهبری این قدر روی این قضیه تاکید دارند. مدیر جهادی مدیری است که به خاطر رسیدن هدفش از خودش بگذرد و به سمت هدف حرکت کند. آنچه که در جهاد اتفاق افتاد و در زمان جنگ تحمیلی اتفاق افتاد این بود که کسانی که برای دفاع از میهن راه افتاده بودند. در آنها خودی مطرح نبود همین ساعت کاری و میزان حقوق و مزایا در آنجا ملاک نبود، وقتی رزمندگان و بچه های سپاه را  در اوایل انقلاب و اوایل جنگ بررسی کنید چیزی تحت عنوان حقوق نداشتند مثلا در مجموعه هایی که حقوق دریافت می کردند به این سبک بود که رقمی را از نقدینگی را داخل یک جعبه ای می گذاشتند و هرکس به اندازه نیازش برمی داشت و معمولا هم هرکدام سعی می کردند نسبت به دیگری کمتر بردارند و عمده وجه در صندوق باقی بماند ولی امروزه ما کمتر مدیری را سراغ داریم که به دنبال این باشد که کمتر درآمد داشته باشد تا بهتر کار بتواند انجام دهد، آنها ساعت کاری نداشتند من شاهد این قضایا بودم که رزمندگان و فرماندهانی را تجربه کردیم که تمام استراحتشان در فواصل یک دو ساعتی بود که در 24 ساعت مجبور بودند از خط مقدم جبهه تا عقب را برگردند و دوباره به منطقه عملیاتی بروند .

اگر بنا باشد که مدیریت جهادی باشد، مدیر باید این را احساس کند که امروزه در سنگری واقع شده که اگر کوتاهی و غفلت کند و حالت عادی داشته باشد از ناحیه دشمن که تا بن دندان مسلح است و تاما توانش را صرف این کرده که به مملکت آسیب برساند و آسیب خواهد دید. لازم است که این روحیه تقویت شود و حداقل از مدیرانی استفاده شود که این روحیه را داشته باشند.

 

/212 27

کد N199679

وبگردی