آفتاب

مناقشه بر سر آزمایش هسته ای چهارم کره شمالی

مناقشه بر سر آزمایش هسته ای چهارم کره شمالی

پکن - ایرنا - کره جنوبی روز دوشنبه هشدار داد که چنانچه کره شمالی دست به چهارمین آزمایش هسته ای بزند بهای سنگینی برای آن پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، «یونگ بیونگ سه» وزیر خارجه کره جنوبی گفت: یک آزمایش هسته ای دیگر هزینه سنگینی برای کره شمالی به دنبال خواهد داشت.

وی این مطلب را یک روز پس از آن عنوان کرد که کره شمالی هشدار داد در صورت استمرار سیاست های خصمانه آمریکا دست به نوع تازه ای از آزمایش هسته ای خواهد زد.

وی گفت که تصمیم گیری در باره این آزمایش هسته ای برعهده کره شمالی است اما آنها باید بدانند که این اقدام در سرنوشت پیونگ یانگ تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر خارجه کره تاکید کرد که این آزمایش مورد مخالفت همه از جمله چین است و این کار باعث انزوای کره شمالی و تخریب روابط این کشور با جامعه بین المللی از جمله چین خواهد شد.

کره شمالی روز یکشنبه پس از آنکه شورای امنیت آزمایش موشک های بالستیک هفته گذشته این کشور را محکوم کرد از برنامه خود برای آزمایش نوع تازه ای از بمب اتمی خبر داد.

ناظران می گویند که این بمب اورانیومی یا هیدروژنی خواهد بود.

کره شمالی پیشتر سه آزمایش اتمی انجام داده که آخرین آن فوریه سال 2013 بوده است.

خبرگزاری کره شمالی گزارش کرد که شکل جدید آزمایش اتمی این کشور توانایی بالای بازدارندگی هسته ای پیونگ یانگ را نشان خواهد داد.

وزارت دفاع کره هم با انتشار بیانیه ای تهدید کره شمالی برای آزمایش هسته ای را محکوم کرده است.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که کره شمالی امروز بار دیگر حریم هوایی و دریایی مناطق غربی را منطقه ممنوعه اعلام کرد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از نظامیان این کشور گزارش کرد که کره شمالی بندرت چنین مناطقی در نظر می گیرد و هشدار صادر می کند.

بنا به برخی گزارش ها، کره شمالی درصدد انجام آزمایش های موشکی و استفاده از واحدهای توپخانه است.

کره جنوبی هشدار داده است که اگر گلوله های توپخانه کره شمالی به خاک این کشور اصابت کند دست به عملیات تلافی جویانه خواهد زد.

سئول تصریح کرد که کره شمالی نظامیان و تسلیحات خود را به نزدیکی پیونگ یانگ منتقل کرده و درصدد انجام رزمایش بزرگ توپخانه ای و موشکی است.

این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که آمریکا و کره هم در حال برگزاری رزمایش فول ایگل هستند که تا 18 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

آساق ** 2100 **1611
کد N199645

وبگردی