آفتاب

دولت کلمبیا پیشنهاد تشکیل کمیسیون حقیقت یاب پیش از صلح با شورشیان را رد کرد

دولت کلمبیا پیشنهاد تشکیل کمیسیون حقیقت یاب پیش از صلح با شورشیان را رد کرد

تهران - ایرنا- مذاکره کننده ارشد دولت بوگوتا با شورشیان فارک روز یکشنبه تاکید کرد که تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب برای تحقیق درمورد خشونتهایی که در طول نیم قرن مناقشه کلمبیا صورت گرفته است باید به بعد از دستیابی به صلح موکول شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ازهاوانا، این اظهار نظر ˈهومبرتو ده لا کالهˈ نخستین واکنش دولت به پیشنهاد هشت ماه پیش گروه نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا ( فارک ) در مذاکرات دو طرف برای حل اختلافاتشان بود.

ده لا کاله یک معاون سابق رئیس جمهوری گفت : ˈ این مناقشه بدون حقیقت یابی نمی تواند پایان یابد. ˈ

وی افزود : دولت ˈ خوآن مانوئل سانتوز ˈ رئیس جمهوری کلمبیا چنین کمیسیونی را یک ˈ ابزار واقعی برای برقراری صلح نه یک ابزار تاکتیکی برای مذاکرات می داند. ˈ

فارک یک گروه چریکی چپ گرا از سال 1964 درگیر جنگ با حکومت مرکزی بود. این جنگ که طولانی ترین شورش در امریکای لاتین محسوب می شود صدها هزار کشته و 5/4 میلیون آواره بر جای گذاشت .

اظهارات ده لا کاله درحالی ایراد شد که دو طرف مذاکرات خود را در هاوانا پایتخت کوبا در پشت درهای بسته که درنوامبر 2012 آغاز شده به طور موقت متوقف کرده وبه یک مرخصی هشت روزه رفتند.

مذاکره کنندگان چریک های فارک ودولت دربیانیه مشترکی گفتند : در زمینه هایی از مذاکرات که بر قاچاق مواد مخدر متمرکز بود به ˈ پیشرفت اساسی ˈ دست یافته اند.

ایوان مارکز رئیس هیات مذاکره کننده فارک همچنین از ارنستو سامپر رئیس جمهوری سابق کلمبیا به دلیل ارائه پیشنهاد پذیرش زندانیان گو آنتانامو طبق درخواست واشنگتن درازای آزادی دو فرمانده زندانی شده فارک در امریکا به اتهام قاچاق مواد مخدر تشکر و قدردانی کرد.

مترجمام 1403/536
کد N199539

وبگردی