آفتاب

انتخابات شهرداری ها در ترکیه - مشارکت بسیار در جوی نه چندان آرام

انتخابات شهرداری ها در ترکیه - مشارکت بسیار در جوی نه چندان آرام

آنکارا - ایرنا - انتخابات شهرداری ها در ترکیه که از بامداد روز یکشنبه آغاز شده است در جوی نه چندان آرام و با مشارکت مطلوب در حال برگزاری است و در برخی از حوزه های رای گیری صف های طولانی مشاهده می شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران ایرنا، مردم ترکیه از بامداد امروز برای شرکت در یکی از حساس ترین انتخابات این کشور در طول 90 ساله گذشته به پای صندوق های رای رفته اند تا نمایندگان خود را برای مدیریت محلی و شهرداری ها در یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.

انتخابات محلی یا شهرداری ها در ترکیه از ساعت هفت بامداد به وقت محلی و 9.30 به وقت تهران در 32 استان مناطق شرقی و ساعت هشت در 49 استان مرکزی و غربی ترکیه شروع شده است .

براساس داده های رسمی، 52 میلیون و 695 هزار و 831 نفر در ترکیه شرایط رای دادن را دارا هستند که 26و میلیون و 704 هزار و 757 تن از آنان را بانوان و 26 میلیون و 991 هزار و 75 تن دیگر را آقایان تشکیل می دهند.

مردم ترکیه آرای خود را در 194 هزار و 310 صندوق خواهند ریخت.

رهبران ترکیه نیز بعد از ظهر امروز در حوزه های رای گیری حاضر و آرای خودرا به صندوق های رای انداختند.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ˈآکˈ که بیش از یک ماه فعالیت تبلیغاتی بسیار فشرده ای را داشت و در همایش های مردمی در 81 شهر از هوادارانش خواست تا به حزب متبوع وی رای دهند، در آستانه انتخابات در روز یکشنبه صدایش گرفته بود و در تجمع هواداران این حزب در شهر ˈوان ˈ و ˈدیاربکرˈ با صدای گرفته به سخنرانی پرداخت و به توصیه پزشکان روز جمعه به استراحت پرداخت.

او امروز با حضور در حوزه رای گیری که در نزدیکی منزلش در منطقه اسکودار استانبول رای خود را به صندوق انداخت.

اردوغان پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: گزارش هایی دریافت کرده است که حاکی است مردم در آرامش و امنیت و با علاقه در انتخابات شرکت کرده اند تا وظیفه ملی خودرا ایفا کنند.

او گفت: به رغم همه ناملایمات که در دوره اخیر شاهد آن بودیم مردم با اشتیاق و احساس مسوولیت بر سر صندوقهای رای حاضر شده اند و بیش از یک ماه بود که ما به مردم سخن می گفتیم و اکنون نوبت مردم است که سخن بگویند. هرآنچه را که مردم انتخاب کنند، شایان احترام است.

حوزه های رای گیری عموما در مدارس است و به ویژه در شهرهای بزرگ در هر مدرسه چندین صندوق رای قرار دارد. مردم پیش از حضور در حوزه های رای گیری، محل و صندوقی را که باید رای خودرا در آن بریزند، از طریق اینترنت مشخص کرده اند.

در آستانه برگزاری انتخابات مسافرتهای بین شهری در ترکیه به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

پیش بینی شده است که نزدیک به چهار میلیون نفر از جمعیت ترکیه به اقامتگاه اصلی خود بازگردند تا آرای خودرا به صندوقهای رای بریزند. پایانه های مسافری در شهرهای مختلف امروز از تراکم قابل توجهی برخوردار بود.

مدارس ترکیه نیز فردا تعطیل خواهند بود تا وضعیت تغییر داده شده در کلاسهای درس به خاطر نصب صندوق های رای به حالت اول بازگردانده شود.

رای دهندگان در این انتخابات اعضای شورای شهر ، شهردار ، اعضای مجالس شهرداری و معتمدان محل را انتخاب می کنند.

در این انتخابات 26 حزب سیاسی و 50 نامزد منفرد شرکت کرده اند و شهروندان ترک با ارائه کارت شناسایی عکس دار که بر روی آن شماره شهروندی قید شده است، آرای خود را به صندوقی که نام آنها در فهرست رای دهندگان آن صندوق ثبت شده است، می ریزند.

افرادی که در روستاها زندگی می کنند، اعضای شورای استان و معتمدان روستا را انتخاب خواهند کرد. افرادی که در شهرها زندگی می کنند، اعضای شورای شهر، شهردار ، اعضای شورای شهرداری ، معتمدان محلی و اعضای شورای معتمدان محل را انتخاب خواهند کرد. افراد مقیم در کلان شهرها نیز شهردار کلان شهر، شهرداران منطقه ، اعضای شورای شهرداری، معتمدان محل، اعضای هیات معتمدان را انتخاب خواهند کرد.

رای دهندگان با ارائه شناسنامه عکس دار دارای شماره شهروندی، و یا ارائه کارت شناسایی رسمی از دوایر دولتی دارای مهر برجسته و شماره شهروندی، گذرنامه، سند ازدواج، کارت خدمت سربازی، کارت شناسایی وکالت دادگستری می توانند آرای خودرا به صندوقها بریزند. زندانیان نیز خواهند توانست با کارت شناسایی و یا کارت شناسایی که مدیریت زندانها آماده کرده اند، آرای خودرا به صندوقها بریزند.

براساس تغییراتی که سال گذشته در قانون شهرداری ها داده شد، در کلان شهرها مردم فقط شهردار کلان شهر، شهردار منطقه و اعضای شورای شهر منطقه و معتمد محل را انتخاب می کنند.

در قانون قبلی مردم به اعضای شورای کلان شهر رای می دادند. در قانون فعلی یک پنجم از اعضای شورای منطقه انتخاب شده به عنوان نمایندگان در شورای کلان شهر تعیین خواهند شد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از حوزه های رای گیری در آنکارا حاکیست، رای دهندگان در کلان شهرها امروز در واقع چهار انتخاب دارند. یکی شهردار کلان شهر، شهردار منطقه، اعضای شورای شهرداری منطقه و معتمد محل و اعضای معتمد محل. رای دهندگان سه گزینه اول خود را در داخل یک صندوق مخصوص که شورای عالی انتخابات ترکیه آماده کرده است می اندازند.

براساس این گزارش ، رای دیگر به معتمد و اعضای هیات معتمدین محل است که آنرا در صندوق دیگری قرار می دهند.

در انتخابات شهرداری ها در ترکیه 26 حزب سیاسی شرکت کرده اند و آرم آنها در برگه های رای گیری براساس قرعه کشی که پیشتر در شورای عالی انتخابات انجام شده، چاپ شده است.

در ردیف اول حزب ˈدعوی حرˈ که کردهای اسلامگرای ترکیه را نمایندگی می کند، قرار گرفته است. حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) در ردیف دهم، حزب اسلامگرای سعادت در دریف هفدهم، جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف در ردیف بیست و جهار و حزب حرکت ملی به عنوان دومین حزب مخالف بزرگ در ردیف آخر قرار دارد.

شورای عالی انتخابات ترکیه تدابیری را نیز برای امنیت صندوقهای رای اندیشیده است و شورایی به نام شورای صندوق بر سر هر صندوق رای تعیین شده است.

این شورا پیشتر افرادی را که به عنوان ناظر و نمایندگان احزاب سیاسی و یا نامزدهای منفرد بر سر صندوقهای رای حاضر خواهند بود، مشخص کرده است.

صندوقهای رای گیری در انتخابات اخیر صندوقهای شفافی هستند که پیشتر مهر و موم شده اند و امروز بعداز اعلام رسمی پایان رای گیری از سوی شورای عالی انتخابات طی مقررات خاصی توسط اعضای شورای صندوق و با حضور نمایندگان احزاب سیاسی و رسانه ها و ناظران صندوق باز شده و شمارش خواهد شد.

اعضای شورای صندوق طبق قانون امروز پیش از شروع رای گیری برسر صندوق حاضر شده و در خصوص حفظ امانتداری و نظارت دقیق بر انتخابات، سوگند یاد کرده و خالی بودن صندوقها را کنترل کردند.

براساس قوانین ترکیه، امروز به استثنای نیروهای امنیتی ترکیه هیچکس نمی توانند بطور مسلح در جامعه حضور داشته باشد.

شورای عالی انتخابات ترکیه از 10 روز مانده به برگزاری انتخابات محلی در این کشور برخی ممنوعیت ها و مقررات تبلیغاتی را به اجرا گذاشته است. به موجب دستورات انتشار هرگونه خبر و گزارشی در خصوص نتایج نظرسنجی ها و افکار سنجی ها در خصوص وضعیت آرای احزاب سیاسی را ممنوع کرده است. براساس احکام این شورا، فعالیتهای تبلیغاتی نیز در ساعت 18 روز گذشته به پایان رسیده است.

نیروهای امنیتی ترکیه در روز انتخابات به حال آماده باش درآمده اند و فقط در استانبول نزدیک به 40 هزار مامور پلیس حفظ امنیت انتخابات در این شهر 15 میلیونی را برعهده دارند.

رسانه های ترکیه نیز موظفند پیش از ساعت 21 روز یکشنبه از انتشار هرگونه آماری در خصوص نتایج انتخابات خودداری کنند.

در انتخابات پیشین علاوه بر شورای عالی انتخابات ترکیه که از طریق سامانه ای توسط نمایندگان خود در هر صندوق نتایج شمارش آرا را به مرکز این شورا منتقل می کرد، خبرگزاری جهان وابسته به گروه رسانه ای فضا در ترکیه که از آن بعنوان رسانه در کنترل جماعت گولن یاد می شود، با تاسیس شبکه گسترده و منجسمی در انتقال و جمع آوری نتایج آرا به طور لحظه ای از صندوقهای رای فعالیت می کرد ولی با شروع درگیریهای شدید بین جماعت گولن ودولت آنکارا، در این انتخابات برای اولین بار خبرگزاری آناتولی نیز سامانه ای را با هزاران نیرو در سراسر ترکیه آماده کرده است تا این خبرگزاری نیز بتواند نتایج شمارش آرای صندوقها را از هر صندوق به طور آنلاین به مرکز مخابره کند.

شبکه های خبری و خبرگزاری های ترکیه نیز با استفاده از این سه مرکز، نرم افزارهایی را برای انعکاس صحیح و قابل فهم شمارش آرا برای بینندگان و خوانندگان خود آماده کرده اند.

گرچه براساس حکم شورای عالی انتخابات تا ساعت 21 نباید نتایج شمارش آرا به افکار عمومی اعلام شود ولی خبرگزاری ها از نتایج لحظه ای شمارش آرا مطلع خواهند شد. امکان تغییر این ساعت نیز وجود دارد و شورا با لحاظ وضعیت شمارش آرا در صندوقها می تواند ممنوعیت اعلام نتایج آمار را به پیش از ساعت 21 تغییر دهد.

خاورم/2011**230**1856
کد N199381

وبگردی