آفتاب

سوئیس به منتقد کرملین اقامت یک ساله داد

سوئیس به منتقد کرملین اقامت یک ساله داد

تهران – ایرنا – مقامات اداره فدرال مهاجرت سوئیس روز یکشنبه اعلام کردند که این کشور به ˈمیخائیل خودورکوفسکیˈ غول نفتی سابق مسکو و منتقد کرملین که پس از یک دهه حبس در روسیه از زندان آزاد شد، اجازه اقامت یک ساله داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو،ˈمارتین ریچلینˈ سخنگوی اداره فدرال مهاجرت سوئیس در این خصوص گفت: با درخواست اقامت وی موافقت شده است.

خودورکوفسکی اندکی پس از عفو و آزادی از زندان روسیه در تاریخ 20 دسامبر 2013(29 آذر 1392 ) به سوئیس رفت و از آن زمان تاکنون در این کشور به سر برده است.

شایع است که خودورکوفسکی که زمانی ثروتمندترین شهروند روسیه بود، هنوز بیش از یکصد میلیون فرانک سوئیس (113 میلیون دلار) ثروت دارد.

خودورکوفسکی یکی از سیاستمداران متنفذ روسیه بود که علنا با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری این کشور مخالفت می کرد.

وی بلافاصله پس از آزادی از زندان، روسیه را ترک و عهد کرد تا زمانی که مقامات روس دادخواست های قدیمی علیه وی به ارزش صدها میلیون دلار را لغو نکنند، به این کشور باز نخواهد گشت.

با این حال، وی از فعالیت های سیاسی خود دست نکشیده است. خودورکوفسکی پیشتر در ماه جاری میلادی از کیف پایتخت اوکراین دیدن کرد و با سخنرانی در یک تجمع اعتراضی، تحرکات نظامی روسیه در این کشور را محکوم کرد.

خبری که پوتین درباره بخشش خودورکوفسکی داد، هم عرصه عمومی و هم وکلای او را شگفت زده کرد، چرا که تا پیش از آن، خانواده این میلیاردر سابق درباره زمان آزادی او اظهار بی اطلاعی کامل کرده بودند.

وکلای خودورکوفسکی و سخنگوی او اطلاعاتی درباره زمان بازگشت احتمالی او به خانه و چگونگی آزادیش نداده اند و ابعاد ماجرا تاکنون به شکل راز باقی مانده است.

مترجمام**9109**1856
کد N199339

وبگردی