آفتاب
به مناسبت روز زمین

بزرگترین بادگیر جهان در یزد خاموش شد

بزرگترین بادگیر جهان در یزد خاموش شد

یزد-ایرنا-همزمان با دیگر نقاط جهان و به مناسبت ˈروز زمینˈ، بزرگترین بادگیر جهان و برجهای نور برخی از نقاط شهر یزد خاموش شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، رئیس گروه مدیریت مصرف این شرکت روز یکشنبه گفت: بزرگترین بادگیر جهان در باغ تاریخی دولت آباد، ساختمان ستاد مرکزی شرکت توزیع نیروی برق استان و برخی از برجهای نور سطح شهر یزد از ساعت 20:30 نهمین روز سال 93 به مدت یک ساعت خاموش شد.

ˈمحمد میرشمسˈ با تاکید بر ضرورت کنترل آلودگی نوری و حفظ انرژی گفت: شهر یزد همزمان با شهرهای تهران، اهواز، کرمان، رشت و ارومیه، با این اقدام خود، مردم را به کاهش آثار مخرب آلودگی نوری و توجه به تاثیر آن در زندگی همگانی دعوت کرد.

وی، صرفه جویی را عامل کاهش آلودگی های زیست محیطی دانست و گفت: روشنایی های مصنوعی در محیط زندگی بطور میانگین 25 درصد از سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است .

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق یزد، فرهنگ سازی برای استفاده از لامپ های LED و فوق کم مصرف را ضروری خواند و گفت: برای کاهش آلودگی نوری و کاهش پیک بار در تابستان، نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی وسیع در این عرصه هستیم.

هفته زمین از ۱۶ آوریل شروع و روز ۲۲ آوریل که روز زمین نامیده می شود به پایان می رسد.

اولین سال بزرگداشت روز زمین بوسیله سناتور ˈگی لردˈ در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ برگزار شد که بیشتر تمرکز آن روی آمریکا معطوف بود اما موفقیت این روز آنقدر زیاد بود که از آن پس هر سال برگزار شد و در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید و حدود یک میلیارد نفر در آن شرکت کردند و دهها کشور مانند کیف، اوکراین، ونزوئلا، فیلیپین، اسپانیا، انگلستان، و... در بزرگداشت آن مشارکت داشتند.

هدف از برگزاری روز زمین، آشناسازی مردم با اکولوژی و احترام به سیّاره زمین و ساکنان آن و آگاه سازی آنها با مشکلات مربوط به آلودگی هوا، آب و خاک است.

این طرح امسال در ایران نیز مورد استقبال کلانشهرها قرار گرفت و مراکزی همچون برج میلاد و برج آزادی تهران با خاموش کردن چراغهای خود به مدت یک ساعت در این طرح شرکت کردند .

بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمت 270 ساله با ارتفاع 33 متر و 80 سانتی متر بعنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید.

این بادگیر در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به ˈخان بزرگˈ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.ک/1

7546/1968
کد N199143

وبگردی