آفتاب

انتخابات مجلس سنای تایلند/ زورآزمایی احزاب برای کسب قدرت

انتخابات مجلس سنای تایلند/ زورآزمایی احزاب برای کسب قدرت

کوالالامپور - ایرنا - انتخابات مجلس سنای تایلند روز یکشنبه در حالی برگزار می شود که دادگاه قانون اساسی این کشور 10 روز پیش انتخابات مجلس نمایندگان را باطل کرد.

به گزارش ایرنا، یینگلاک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند تلاش زیادی برای برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان برغم مخالفت ها و برخی خشونت ها در این کشور انجام داد و این انتخابات در بخشی از کشور برگزار شد و ابطال آن ضربه ای به وی وارد کرد.

برگزاری انتخابات مجلس سنا تایلند نیز می تواند سرنوشت یینگلاک را مشخص کند. وی فردا نیز باید پاسخگوی کمیسیون مبارزه با فساد باشد که وی را متهم به سهل انگاری در اجرای طرح یارانه ای برنج کرده است.

احزاب سیاسی تایلند بدنبال ابطال انتخابات مجلس نمایندگان طرح بدست گیری مجلس سنا را پیگیری می کنند هر چند براساس قانون اساسی تایلند این مجلس غیرحزبی است. این انتخابات توسط هیچ گروهی تحریم نشده است.

مجلس سنای تایلند که انتخابات آن امروز برگزار می شود برای نخستین بار با حضور 100 عضو در سال 1947 تشکیل شد و با تغییرات در قانون اساسی اکنون 150 عضو دارد که باید در دو مرحله انتخاب شوند.

انتخابات مجلس سنا که هر شش سال برگزار می شود امروز مردم را برای معرفی 76 سناتور به پای صندوق های رای کشانده است.

این سناتورها با رای مستقیم مردم از 75 استان و منطقه و شهر به مجلس سنا راه می یابند. 74 نماینده دیگر این مجلس نیز از بخش های مختلف علمی، دولتی، خصوصی و حرفه ای توسط کمیته انتخاب سناتورها که رییس آن رییس دادگاه قانون اساسی است انتخاب و منصوب می شوند.

نامزدهای این انتخابات باید حداقل 40 سال داشته باشند، دارای مدرک کارشناسی بوده و پنج سال نیز عضو هیچ حزبی نباشند.

قدرت مجلس سنای تایلند تقریبا در برخی امور مانند تصویب قوانین، بررسی، تخصیص بودجه سالانه و اصلاح قانون اساسی مانند مجلس نمایندگان است اما این مجلس می تواند کمیته ای برای بررسی و تحقیق امور تعیین کند که جزو وظایف مجلس نمایندگان نیست.

این مجلس کمیسیون انتخابات، قضات دادگاه قانون اساسی، بازرسان، اعضای کمیسیون مبارزه با فساد و کمیسیون ملی حقوق بشر را نیز تعیین می کند.

انتخابات برای معرفی اعضای مجلس سنای تایلند که توسط مردم انتخاب می شوند در حالی برگزار می شود که بانکوک روز گذشته شاهد تظاهرات هزاران نفر از مخالفان یینگلاک شیناواترا نخست وزیر دولت موقت بود و بار دیگر خروج وی را از دولت طلب می کردند.

تارنمای بانکوک پست به نقل از کمیسیون انتخابات تایلند اعلام کرد انتخابات امروز تایلند در 93 هزار و 618 مرکز رای گیری انجام می شود و بیش از یک میلیون نفر برای برگزاری این انتخابات بسیج شده اند.

تاکنون گزارشی از تنش هایی که در انتخابات مجلس نمایندگان تایلند در بهمن ماه روی داد برای این انتخابات گزارش نشده است. این انتخابات را هیچ گروهی نیز تحریم نکرده است و گفته می شود رهبر مخالفان دولت و نخست وزیر موقت تایلند هر دو در انتخابات شرکت می کنند.

سوپاچای سومچاروئن رییس کمیسیون انتخابات تایلند همچنین امروز اعلام کرد از 53 حزب و گروه سیاسی تایلند برای بررسی دیدگاه این گروه ها به منظور برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در ماه مه نیز دعوت شده است.

وی گفت اگر وضعیت تایلند به حالت عادی بازگشت انتخابات را می توان در ماه آینده میلادی و پس از انتخابات مجلس سنا نیز برگزار کرد.

53 حزب تایلند از جمله حزب حاکم فئوتای هفته گذشته به طور مشترک برای برگزاری انتخابات جدید به توافق رسیدند. این احزاب معتقد بودند انتخابات مجلس نمایندگان باید بین 45 روز تا 60 روز پس از حکم دادگاه قانون اساسی برگزار شود.

انتخابات عمومی دوم فوریه (بهمن ماه 92) مجلس نمایندگان تایلند به دلیل برگزار نشدن در یک روز پس از اعتراضات مخالفان و مسدودشدن محل های ثبت نام، بر خلاف قانون اساسی تلقی و باطل شد.

آساق**1611
کد N198922

وبگردی