آفتاب

اعتراض رسمی ژاپن به اظهارات رئیس جمهور چین در آلمان

اعتراض رسمی ژاپن به اظهارات رئیس جمهور چین در آلمان

واحد مرکزی خبر نوشت:

اپن روز شنبه به صورت رسمی به اظهارات رئیس جمهور چین در آلمان مبنی بر بی رحمی‌های ژاپن طی جنگ، اعتراض کرد.

خبرگزاری‌های جی‌جی و کیوتو ژاپن گزارش دادند شی جینپینگ رئیس جمهور چین، روز جمعه در مجمعی در برلین بار دیگر تکرار کرد ارتش ژاپن در سال 1937 و در زمان اشغال شهر نانجین ،بیش از 300 هزار نفر از مردم این شهر را کشت.
وی افزود بیش از 35 میلیون چینی در زمان تجاوز نظامی ژاپن کشته و زخمی شدند.
یوشیهید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن امروز( یکشنبه) در واکنش به این اظهارات گفت:« این که یک مقام چینی ،در کشوری ثالث ، در باره تاریخ ژاپن چنین اظهاراتی بیان کند ، اقدامی غیر سازنده است.»
وی اعلام کرد وزارت امور خارجه ژاپن روز شنبه اعتراض رسمی خود را در این خصوص به دولت چین ارسال کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، چین آمار تلفات موج کشتار، تجاوز و ویرانگری نظامیان ژاپنی طی شش هفته اشغال شهر نینجین چین را 300 هزار نفر اعلام می‌کند. اما کارشناسان خارجی آمار قربانیان این تجاوز را بسیار کمتر از این می‌دانند.
به اعتقاد جانان اسپنس، مورخ آمریکایی، در جریان اشغال شهر نانجین 42 هزار غیر نظامی و نظامی کشته شدند و به 20 هزار زن تجاوز شد که بیشتر آنها در پی این تجاوزها جان باختند.
روابط پکن و توکیو افزون بر این منازعات تاریخی ،از یک سال و نیم پیش بیشتر به علت مناقشه ارضی در خصوص جزایر کوچک و بدون سکنه دیائویو ( سنکاکو به ژاپنی) در دریای چین شرقی ، به تیرگی گراییده است.
این اوضاع پس از دیدار 26 دسامبر سال 2013 شینزو آبه ،نخست وزیر ژاپن، از معبد یاسوکونی در توکیو وخیم‌تر نیز شد. این معبد برای چین نمادی از تجاوز و اشغالگری نظامی ژاپن است. این معبد به یادبود دو و نیم میلیون نظامی ژاپنی ساخته شده است که در جنگ کشته شده‌اند اما 14 تن از ‌آن‌ها از جنایتکاران جنگی بودند که توسط متفقین محکوم شدند.

49261

کد N198851

وبگردی