آفتاب

تاجیکان مشتاقانه در انتظار احیای سیزده بدر

تاجیکان مشتاقانه در انتظار احیای سیزده بدر

دوشنبه - ایرنا - تاجیکستان که چند سالی است جشن سنتی نوروز را در این کشور احیا کرده است، در تلاش است تا سنت معروف به «سیزده بدر» را نیز احیا کند.

در تاجیکستان مراسم سیزده بدر و چهارشنبه سوری تاکنون وجود نداشت و فقط جشن نوروز در یک یا دو روز به صورت عمومی با نام «جشن بزرگ» در نوروزگاه برگزار می شد.

شهرداری شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برای نخستین بار در برنامه های نوروزی سال جاری از برگزاری مراسم سیزده بدر نیز نام برد، اما برنامه خاصی برای آن در نظر نگرفت.

«عبدالقادر عبدالقهار» رییس اداره فرهنگ شهرداری شهر دوشنبه گفت: شهرداری برای سیزده بدر برنامه خاصی در نظر نگرفت، اما پیشنهاد می کنیم که تاجیکان مانند دیگر کشور های فارسی زبان این سنت نوروزی را ارج نهند و روز سیزدهم نوروز در دامن طبیعت حضور یابند.

وی افزود: سیزده بدر یکی از آیین های زیبای نوروزی است و مردم آریایی نژاد در این روز در دامن طبیعت حضور می یابند و بر اساس اعتقادات قدیمی از نحسی این روز فرار می کنند.

رییس اداره فرهنگ شهرداری شهر دوشنبه گفت: بر اساس روایت های قدیمی روز سیزدهم نوروز، نیرو های شیطانی در خانه ها ساکن می شوند و مردم برای مقابله با این نیروهای شیطانی به صحرا پناه آورده و نحسی این روز را از بین می برند.

«بر همین اساس مردم برخی از مناطق تاجیکستان در این روز با شیوه های گوناگون مثلا آب پاشیدن و اسپند دود کردن نیروهای بد را از خود و خانواده دور می کنند».

وی گفت: حتی در روسیه هم مانند باورهای قدیمی ما از رقم 13 هراس دارند.

عبدالقهار گفت: تاجیکستان تپه های خوش منظری دارد و احیا سنت سیزده بدر به نوروز تاجیکان رنگ و جلای نو می بخشد.

رییس اداره فرهنگ شهرداری شهر دوشنبه برای ترویج سنت نورزوی سیزده بدر در میان مردم تاجیک از رسانه ها خواست تا با فرهنگ سازی، مردم را برای حضور در طبیعت و باغ ها تشویق کنند.

اگر چه تاجیکان با وجود اشتیاق برای برگزاری این سنت نوروزی تاکنون این آیین را عملی نکرده اند، ولی سیزده فروردین هر سال نظاره گر ایرانی های مقیم دوشنبه پایتخت تاجیکستان هستند که به آغوش طبیعت پناه می برند و آنها نیز با دیدن این سنت زیبای ایرانی ها علاقه مند هستند این مراسم سنتی رایج شود.

مقامات تاجیک امیدوارند که اجرای مراسم سیزده بدر مورد قبول مردم این کشور واقع شود و به تدریج مانند ایران به یک سنت رسمی تبدیل شود.

«حبیب الله عبدالرزاق» هنرمند معروف تاجیک می گوید: متاسفانه طی 80 سالی که زیر سلطه نظام کمونیستی شوروی بودیم، بسیاری از سنتها و آیین ها فراموش شد و اکنون که 22 سال است استقلال یافته ایم، باید همه این آیین ها از نو زنده شود.

وی گفت: سیزده بدر زیبا ترین مراسم نوروزی است چون در این روز گل و گیاه و درختان شکوفا و منظره شکوهمندی از زیبایی های بهاری جلوه گر می شود و به اعتقاد نیاکان، در این روز باید همه به صحرا بیایند تا خستگی هایشان را بیرون کرده و از طبیعت چشم نواز نیرویی تازه بگیرند.

آساق**1663**1545
کد N198815

وبگردی