آفتاب
گزارش مهر/

سنندج؛ شهر مناره ها/ تلفيق زيبايي هاي طبيعي و بناهاي تاريخي در مركز كردستان

سنندج؛ شهر مناره ها/ تلفيق زيبايي هاي طبيعي و بناهاي تاريخي در مركز كردستان

سنندج - خبرگزاری مهر: سنندج جزء یکی از تاریخی ترین سکونت گاه های ایران است و به همین دلیل نیز وجود آثار تاریخی و بناهای زیبا بر اساس سبک معماری اصیل ایرانی و اسلامی در تمام نقاط این شهر به یکی از ظرفیت های اصلی برای گردشگری و توسعه صنعت توریسم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سنندج مركز استان كردستان است كه از ساليان دور تاكنون همواره به عنوان شهري مهم در كشور مطرح بوده و امروز نيز به دليل ويژگي هاي خاص جزو يكي از شهرهاي مهم در كشور است و در كنار آن بايد به ظرفيت هاي بي نظير اين شهر در تمامي بخش ها براي جذب گردشگر و مسافر نوروزي نيز اشاره كرد.

وجود مساجد متعدد و فراوان سنندج را به شهر مناره ها تبديل كرده است چرا كه در هر كوچه و معبر اين شهر مسجدي برپا شده تا اهالي محل به راحتي بتوانند طاعت و عبادت خود را در آن انجام دهند كه البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه در سالهاي بسيار دور از اين مساجد در فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي نيز استفاده مي شده است.

مسجد جامع سنندج يا همان مسجد دارالاحسان از نمونه مساجد تاريخي در سنندج است كه جداي از مسائل مربوط به اينكه اين مكان محل اصلي فعاليت هاي ديني و مذهبي مردم سنندج و ساير شهرهاي اطراف بوده است، نوع معماري خاص بناي اين مسجد نيز داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است.

سنندج در كنار داشتن مساجد بسيار در ساير حوزه هاي طبيعي و تاريخي نيز داراي ظرفيت هاي بسيار خوبي است و به دليل اينكه در گذشته مركز حكم راني حاكمان محلي بوده، داراي بناهاي تاريخي بسياري است كه سبك خاص معماري و مصالح به كار رفته در جريان ساخت اين بناها سنندج را به شهري تاريخي نيز تبديل كرده است.

در حوزه زيبايي هاي طبيعي و چشم اندازهاي دل نواز نيز سنندج شهره خاص و عام است كه به عنوان نمونه اصلي اين حوزه مي توان به كوه آبيدر اشاره كرد كه سنندج را در دامن خود جاي داده و چشم اندازهاي زيبايي را خلق كرده است كه چشم هر بيننده اي را به سوي خود جلب مي كند.

بازار شهر سنندج یکی از بناهای تاریخی در استان کردستان است و به همین دلیل نیز این بنا نه تنها در زمینه معماری خاص آن بلکه به عنوان محلی برای کسب و کار مردم از گذشته های دور مطرح بوده است و امروز نیز محل عرضه و فروش انواع محصولات به ویژه لباس محلی و صنایع دستی و خوراک و پوشاک این استان است.

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده است که یکی از آنها به نام بازار قدیمی شناخته شده است و دارای پلان مستطیل شکل است و دیگری به نام بازار سرتپوله است که پلان بازار به شکل یک مستطیل بزرگ بوده و بر خلاف اکثر بازارهای ایرانی است که به صورت خطی شکل احداث شده است.

این بازار با الهام از بازار اطراف میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است و در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار دارد که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش تبدیل شده است و بخش شمالی را خیابان بازار سنندجی و قسمت جنوبی را بازار آصف می دانند.

از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی آن مانده است که تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان "سلیمان خان اردلان" در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب شد و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شده باز می گردد.

به دلیل ساخت بازار سنندج در این عصر بازار و قلعه حکومتی "دژ سنه" نیز همزمان ساخته شده اند و سقف راسته بازار به صورت طاق و گنبد ساخته شده است و سقف حجره ها را نیز به صورت طاق اجرا شده است و مصالح عمده بازار از سنگ و خشت و آجر ساخته شده است.

یکی دیگر از بازارهای شهر سنندج که در محله ای به نام سرتپوله واقع شده است، بازار سرتپوله است که این بازار از خیابان شهدا آغاز و به ابتدای بازار مستطیل شکل که قبلاً به آن اشاره شده متصل می شود و این بازار که در مسیر راه قدیمی مریوان و سقز به کردستان عراق شکل گرفته است هنوز بقایای آن موجود است.

 گذر اصلی آن که فاقد سقف است در اطراف حجره ها و مغازه هایی از انواع حرف مختلف قرار دارد هر چند که امروزه رونق گذشته را ندارد ولی مشخص است که در مسیر راه کاروانرو برای رسیدن به بازار اصلی سنندج شکل گرفته و تا امروز به حیات خود ادامه داده است.

هر چند که این روزها بازار سرتپوله سنندج به دلیل قراگرفتن در یکی از بافت های فرسوده شهر سنندج مورد تخریب زیادی قرار گرفته است خوشبختانه اقدامهای مناسبی و کارشناسی شده ای برای مرمت و ترمیم این بنای تاریخی صورت گرفته است و می رود که امروز هم رونق به این محله برگردد.

خانه كرد سنندج كه امروز از آن به موزه مردم شناسي كردستان استفاده مي شود يكي از بناهاي تاريخي و از جمله ميراث گرانبهاي فرهنگي است كه روزانه ميزبان خيل عظيمي از مسافران و مهمان است.

موزه سنندج يا همان خانه حبيبي هم از جمله ديگر بناهاي تاريخي در مركز كردستان است كه داراي معماري منحصر به فردي بوده و ويژگي هاي اين عمارت قديمي باعث شده است كه چشم هر بيننده اي را به سوي خود جلب كند.

عمارت خسروآباد سنندج كه در سالهاي گذشته مركز حكم راني يكي از حاكمان محلي كردستان بوده است، ديگر بناي تاريخي و قديمي در مركز كردستان است كه اين بنا نيز داراي ويژگي هاي خاصي بوده و با توجه به وجود حوضي بزرگ در آن زيبايي ويژه اي پيدا كرده است.

كليساي سنندج، عمارت مشيرديوان، پل قشلاق، حمام خان و شيشه، عمارت احمد زاده و ... از جمله ديگر بناهاي تاريخي مركز استان كردستان به شمار مي رود كه هر كدام از اين بناها داراي ويژگي هاي مناسبي براي بازديد مسافران و مهمانان نوروزي به شمار مي روند.

کد N198782

وبگردی