آفتاب

آندری کیسکا رییس جمهوری اسلوواکی شد

آندری کیسکا رییس جمهوری اسلوواکی شد

تهران-ایرنا-ˈآندری کیسکاˈ تاجر سرشناس و سیاستمدار تازه کار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلوواکی ˈرابرت فیکوˈ نخست وزیر فعلی این کشور را شکست داد و به ریاست جمهوری رسید.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز از ˈبراتیسلاواˈ کمیسیون انتخابات اعلام کرد: بر اساس شمارش آرای حدود 99 درصد از حوزه های رای، آندری کیسکا 59.4 درصد و فیکو 40.6 درصد از آرای ماخوذه را به دست آورده اند.

فیکو چهل و نه ساله از سال 2006 تا 2010 نخست وزیر اسلوواکی بود و سال 2012 بار دیگر نخست وزیر شد، تاکنون این سمت را برعهده دارد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اسلوواکی که 15 مارس (25 اسفند) برگزارش شد، فیکو 28 در صد آرا و رقیب 51 ساله او کیسکا 24 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

ˈگریگوری مسزنکوفˈ تحلیلگر موسسه امور عمومی مستقر در براتیسلاوا گفت : این انتخابات همه پرسی در مورد عملکرد فیکو و دولت او بود و او یقینا در این همه پرسی شکست خورد. اکثریت رای دهندگان نارضایتی خود را از فیکو بیان کرده اند و او نتوانست هسته اصلی رای دهندگان خود را بسیج کند.

چشم انداز پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات روز گذشته و به دست گرفتن مجلس و ریاست جمهوری مخالفان را در این کشور بسیج کرد. حزب سوسیال دموکرات تحت امر فیکو 83 کرسی در مجلس این کشور با یکصد و 50 صندلی در دست دارد، در حالی که انتخابات سراسری آینده برای سال 2016 برنامه ریزی شده است.

تحلیلگران معتقد بودند اگر فیکو به رییس جمهوری دست یابد می تواند با اصلاح قانون اساسی قدرت های ریاست جمهوری را افزایش داده و نظام پارلمانی این کشور را به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد.

فیکو مورد حمایت شماری از رهبران سوسیالیست اروپایی مانند ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه و ˈمارتین شولزˈ رییس پارلمان اروپایی بود.

ˈادوارد شمیلارˈ تحلیلگری در براتیسلاوا معتقد است : هدف اولیه کیسکا باید متحد کردن جامعه بسیار دو قطبی شده اسلواک باشد.

رییس جمهوری جدید اسلوواکی 15 ژوئن (25 خرداد) با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ˈایوان گاسپاروویچˈ رییس جمهوری فعلی این کشور سوگند یاد خواهد کرد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N198655

وبگردی