آفتاب

تضمین‌های رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان درباره ایران

 تضمین‌های رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان درباره ایران

تضمین آمریکا به عربستان سعودی در موضوع ایران و سوریه، اظهارنظر یک مقام پاکستانی درباره مرزبان های ربوده شده ایرانی و بازتاب سخنان فرمانده ناجا در این زمینه و....

تضمین آمریکا به عربستان سعودی در موضوع ایران و سوریه، ادعاهای یک مقام ارشد آمریکایی درباره سیاست های منطقه ای ایران، اظهارنظر یک مقام پاکستانی درباره مرزبان های ربوده شده ایرانی و بازتاب سخنان فرمانده ناجا در این زمینه و سخنان یک نماینده مجلس درباره نماینده حقوق بشر سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان طی 24 ساعت گذشته، به موضوع سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و گفت و گوهای وی با پادشاه این کشور اختصاص دارد. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد باراک اوباما سعی داشته در این سفر به ملک عبدالله اطمینان دهد که مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، به منافع راهبردی عربستان سعودی به عنوان متحد کلیدی آمریکا در منطقه آسیبی وارد نمی کند. این سایت همچنین اشاره می کند که در این سفر، دو طرف بر سر راه های کمک به مخالفان دولت سوریه نیز به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.




در همین راستا، یکی از مقامات عالیرتبه آمریکایی نیز روز گذشته ادعاهایی را درباره سیاست های منطقه ای ایران مطرح کرده است. به نوشته روزنامه «گالف تودی»، بن رودِس، قائم مقام مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اظهار داشته با وجود پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات هسته ای، «اقدامات بی ثبات کننده» ایران در منطقه خاورمیانه همچنان یکی از نگرانی های واشنگتن به شمار می رود. وی حمایت ایران از دولت سوریه و همچنین حزب الله و اقدامات ایران در قبال یمن و کشورهای خلیج فارس را از جمله این موارد نگران کننده خوانده است. وی گفته آمریکا به فشار بر ایران بر سر این موضوعات ادامه خواهد داد. 




اما به جز موضوع سفر اوباما، اخبار مربوط به وضعیت مرزبان های ایرانی ربوده شده نیز همچنان جایگاه مهمی در میان مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی دارد. در این زمینه، روزنامه «پاکستان تودی» اظهارات مشاور نخست وزیر پاکستان را بازتاب داده که بار دیگر مدعی شده مرزبان های ربوده شده به پاکستان منتقل نشده اند. به نوشته این روزنامه، «سرتاج عزیز» هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه این مرزبان ها به داخل قلمرو پاکستان منتقل شده باشند، در دست نیست. وی ادعا کرده ایران هیچ گونه اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار پاکستان قرار نداده؛ اما تأکید کرده در صورت فراهم شدن این اطلاعات، دولت پاکستان حاضر است به همراه ایران عملیات مشترکی را برای آزادسازی گروگان ها انجام دهد.




از سوی دیگر، خبرگزاری «ترند» سخنان فرمانده نیروی انتظامی ایران را مورد توجه قرار داده که گفته خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ربوده شده، هنوز به تأیید نرسیده است. این خبرگزاری می نویسد سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران گفته هیچ سند و مدرکی در اثبات اینکه یکی از پنج مرزبان ایرانی بوده شده به شهادت رسیده در دست نیست و مدارک موجود نیز مورد تأیید قرار نگرفته است. وی گفته پلیس و مقامات ایرانی این موضوع را به دقت زیر نظر داشته و پیگیری می کنند. ترند می نویسد احمدی مقدم اشاره کرده که ایران مسیرهای دیگری را برای پیگیری این موضوع دنبال می کند؛ اما در این باره توضیحی نداده است.




در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «تایمز اسرائیل» به سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه نشان داده که از نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران انتقاد کرده است. این روزنامه می نویسد سید حسین نقوی حسینی ضمن انتقاد شدید از احمد شهید، تأکید کرده که وی عامل سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم اسرائیل است. وی گفته ایران با شخصیت این مرد آشناست و همه سازمان های حقوقی عادل و بی طرف نیز می دانند که وی برای موساد و سیا کار می کند. نقوی حسینی گفته شهید گزارش های خود را بر اساس مطلب دریافتی از موساد و گروهک منافقین تنظیم کرده است.

کد N198587

وبگردی