آفتاب
لاوروف :

روسیه قصد مداخله نظامی در اوکراین را ندارد/دیدگاه های مسکو و غرب به هم نزدیکند

روسیه قصد مداخله نظامی در اوکراین را ندارد/دیدگاه های مسکو و غرب به هم نزدیکند

وزیر امور خارجه روسیه امروز شنبه در اظهاراتی شایعات مطرح شده در خصوص تصمیم مسکو برای مداخله نظامی در اوکراین را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز شنبه هر گونه مداخله نظامی جدید در اوکراین را رد کرد و گفت : دیدگاه های روسیه و غرب در مورد اوکراین به هم نزدیک می شود. آخرین دیدار من با وزیر امور خارجه آمریکا در لاهه و تماس ها با آلمان ، فرانسه و کشورهای دیگر نشان می دهد احتمال ابتکاری مشترک که بتواند درباره اوکراین پیشنهاد شود، وجود دارد.

بر اساس این گزارش قرار است روز سه شنبه هفته جاری لاوروف و "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت :  ما هیچ قصد و منافعی برای عبور از مرزهای اوکراین نداریم. لاوروف همچنین اقدام جمعی و توقف هرگونه اقدام افراطی را برای حل بحران اوکراین از جانب معترضان اوکراینی را خواستار شد.

این در حالی است که کی یف اعلام می کند روسیه حدود 100 هزار نیرو نزدیک مرزهای شرقی این کشور آماده کرده و بیم آن می رود که به مناطق روس زبان شرق اوکراین حمله کند.

لاوروف همچنین فدرالی شدن اوکراین را پیشنهاد کرد و افزود: این یک تابو نیست. من معتقدم ما باید بر این موضوع تاکید کنیم ، نه به خاطر اینکه ما به این موضوع علاقه مندیم بلکه این موضوع نیاز مناطق شرق و جنوب است.

چندین کشور غربی از جمله فرانسه اخیرا احتمال تمرکز زدایی را برای کاهش تنش در مناطق روس زبان شرق اوکراین مطرح کرده اند.

این سخنان، پس از هفته ها تنش در پی برکناری یانوکوویچ از قدرت و الحاق منطقه کریمه به روسیه، بعد از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مورد بحران اوکراین مطرح شد. پوتین همکاری بین المللی برای ثبات در اوکراین را خواستار شده بود.

کد N198264

وبگردی