آفتاب

رقابت شانه به شانه چپ گرایان و راست ها برای شهرداری پاریس

رقابت شانه به شانه چپ گرایان و راست ها برای شهرداری پاریس

تهران- ایرنا- مردم فرانسه برای انتخاب شهردارها و اعضای شوراهای شهر فردا (یکشنبه)30 مارس در پای صندوق های رای حاضر می شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فرانسه در حالی خود را برای برگزاری دومین دور انتخابات شهرداری ها آماده می کند که در دور اول، حزب ˈجبهه ملیˈ به رهبری ˈمارین لوپنˈ و نیز احزاب راست گرا در مقایسه با سوسیالیست ها نتایج بهتری کسب کردند.

ˈفردریک دابیˈ رییس موسسه مطالعه افکار عمومی فرانسه در این باره گفت : اگر چپ ها عقب زده شوند و در شهرهای بزرگی مثل ˈتولوزˈ و ˈاستراسبورگˈ شکست بخورند و حتی اگر در پاریس شاهد یک شگفتی باشیم که احتمال آن چندان قوی نیست، در هر صورت فرانسوا اولاند به کارش ادامه می دهد اما در مورد ادامه کار نخست وزیر نمی توان از هم اکنون نظری قطعی داد.

در دور نخست انتخاب شهردار پاریس که یکی از مهمترین شهرداری ها محسوب می شود، ˈ ناتالی کوسیوسکو موریزهˈ نامزد حزب راستگرای ˈاتحاد جنبش مردمیˈ با کسب 35.6 درصد آرا از ˈآن ایدالگوˈ(34.4 درصد) رقیب سوسیالیست خود در رقابتی شانه به شانه با اندکی فاصله پیشی گرفت.

این امر سوسیالیست ها را به تکاپو واداشت تا بر پایه مشترکات خود با احزاب سبز همچون مبارزه با آلودگی هوا و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، همبستگی اقتصادی و دمکراسی محلی که در مرحله اول این انتخابات در پاریس 8،86 درصد آرا را کسب کردند، ائتلافی تشکیل دهند تا پیروز انتخابات پاریس باشند.

سوسیالست ها که از سال 2001 میلادی تا کنون پست شهرداری پاریس را در دست دارند، تلاش خواهند کرد تا این پست مهم را حفظ کنند.

شهرداری پاریس از سال 1977میلادی همزمان با شهرداری ˈژاک شیراکˈ رییس جمهوری اسبق فرانسه و پس از او شهرداری ˈژان تیبریˈ در دست احزاب راست گرا بود. اما این روند با انتخاب ˈبرتران دلانوئهˈ در سال 2001 میلادی شکسته شد و نام وی به عنوان نخستین شهردار سوسیالیست پاریس به ثبت رسید.

در هر حال یک مسئله کاملا روشن است؛ اینکه برای نخستین بار در تاریخ فرانسه یک زن شهردار پاریس می شود چرا که نامزدهای هر دو حزب راست و چپ برای کسب این سمت، زن هستند.

در انتخابات روز یکشنبه گذشته که محکی برای میزان محبوبیت احزاب در میان مردم محسوب می شد، حزب راستگرای اتحاد جنبش مردمی توانست با 54/46 درصد آرا بالاترین رای را کسب کند. حزب حاکم سوسیالیست با 74/37 درصد در جایگاه دوم و حزب راست افراطی جبهه ملی نیز با کسب 5 درصد آرا در جایگاه بعدی قرار گرفت.

موفقیت جبهه ملی در حالی غیر قابل انکار اعلام می شود که این حزب توانست در هشت شهر از جمله شهر بزرگ ˈپرپینیانˈ بالاترین رای را به دست آورد.

شهر ˈانن- بومونˈ فرانسه نمادی از نفوذ محلی حزب راست افراطی جبهه ملی محسوب می شود. در این شهر که به طور تاریخی و از سال 1945میلادی طرفدار چپ ها بوده است، نامزد جبهه ملی توانست در دور اول انتخابات شهرداری ها به پیروزی قطعی برسد به گونه ای که دیگر نیاز به برگزاری دور دوم انتخابات در این شهر نیست.

مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی در معرفی راهبرد حزبش می گوید که قصد دارد در بخش های مختلف فرانسه به تدریج به جمع آوری آرا بپردازد و این کار را تا سال 2017 میلادی یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور ادامه خواهد داد.

ˈژان مارک اروˈ نخست وزیر فرانسه با اشاره به بخت بالای جبهه ملی برای پیروزی در دور دوم انتخابات، گفت: تمام نیروهای دموکراتیک مسئول هستند تا شرایطی را بوجود آورند که مانع این پیروزی شوند.

ˈژان فرانسوا کوپهˈ رییس حزب راست اتحاد جنبش مردمی نیز برای بیان مخالفت خود با قدرت گرفتن جبهه ملی اعلام کرد: رای دهندگانی که به جبهه ملی رای داده بودند در دور بعدی می توانند برای نشان دادن مخالفت شان به عملکرد حزب چپ، به طور انبوه به حزب اتحاد جنبش مردمی رای دهند.

این نخستین انتخابات شورای شهر در زمان به قدرت رسیدن سوسیالیست ها پس از انتخابات ریاست جمهوری 2012 میلادی است. این انتخابات به دلیل بیکاری 10 درصدی و وضعیت فعلی اقتصادی فرانسه نمی تواند نتیجه مورد نظر چپگرایان را به ارمغان آورد.

نکته دیگر این انتخابات، مشارکت کمرنگ مردم بود. به طور سنتی، رای دهندگان فرانسوی در انتخابات مشارکت جدی دارند اما در انتخابات اخیر شهرداری ها تنها 38 درصد از مردم شرکت کردند.

انتخابات شوراهای شهر در 36هزار شهر، شهرستان و روستای این کشور برگزار می شود و از آنجا که عملکرد دو حزب اصلی راست و سوسیالیست فرانسه طی این سال ها ناامید کننده بوده، جبهه ملی فرانسه امیدوار است تا بتواند نتایج قابل توجهی در این انتخابات کسب کند.

اروپام** 9053 ** 1064
کد N197917

وبگردی