آفتاب
اندیشکده آمریکایی ˈامریکن اینترپرایزˈ:

ایران در پی اتحاد با کشورهای عربی است

ایران در پی اتحاد با کشورهای عربی است

تهران - ایرنا - اندیشکده آمریکایی ˈامریکن اینترپرایزˈ در مقاله ای با نگرانی نوشته است که ایران در صدد اتحاد مجدد با گروه ها و کشورهای عرب سنی است.

این اندیشکده افراطی آمریکایی نوشت: با ورود بحران سوریه به چهارمین سال خود، ایران در حال جمع بندی و نتیجه گیری از منازعات فرقه ای و سیاسی در منطقه است. تهران با تلاش هاییش برای تقویت حکومت بشار اسد و حزب الله لبنان، تاکنون توانسته است از سقوط متحد خود جلوگیری کند.

ˈجی ماتیو مک اینیسˈ، کارشناس سیاست خارجی و دفاعی این موسسه در مقاله خود افزوده است: در عین حال به نظر می رسد ایران در صدد بازسازی اتحاد خود با گروه ها و کشورهای مسلمان سنی در سایر مناطق خاور میانه و کشورهای خلیج فارس نیز هست؛ اتحادهایی که طی خیزش های بهار عربی در سال 2011 از بین رفت.

اندیشکده آمریکایی ˈامریکن اینترپرایزˈ نوشته است: جریانات مثبتی نیز در خاور میانه به نفع جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است. اخیرا ˈحماسˈ و ایران روابط دوجانبه خود را بعد از سه سال وقفه دوباره برقرار کرده اند و گفته می شود که به زودی ˈخالد مشعلˈ، رهبر حماس از تهران دیدن می کند.

تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا در ادامه نوشت:ˈشکاف فزاینده بین سیاست خارجی قطر و عربستان سعودی به ایجاد اختلاف در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر شده است. بحرین، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مصمم هستند که با جاه طلبی های ایران در منطقه مقابله کنند و این در حالی است که عمان و قطر از آغاز بهار عربی با جمهوری اسلامی بوده اند. در واقع، دوحه و مسقط معتقدند که تهران در منطقه ای که شرایط آن غیرقابل پیش بینی است، یک شریک است.ˈ

وی درباره علت تصمیم عربستان برای فراخوان سفیر خود از دوحه و واکنش ایران نوشت:ˈبی میلی قطر به پذیرش این روایت که جمهوری اسلامی تهدیدی برای حیات کشورهای خلیج فارس است، تا اندازه ای در این تصمیم ریاض نقش داشته استˈ.

این اندیشکده آمریکایی وابسته به نومحافظه کاران آمریکا افزوده است: امکان دارد ایران تلاش کند با امضای توافقنامه های تجاری و همکاری با عمان و قطر از شکاف ایجاد شده در شورا بهره برداری کند. قرارداد 60 میلیارد دلاری اخیر ایران با عمان نمونه ای از این تمایل است.

اینترپرایز با اشاره به سفر روز جمعه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به ریاض نوشت:ˈ با پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران برای دستیابی به توافق نهایی، اتحاد آمریکا و سعودی ها رو به ضعف گذاشته و تعهد آمریکا در قبال منطقه نیز روز به روز بیش از قبل زیر سوال می رودˈ.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**9330 **1575
کد N197912

وبگردی