آفتاب
بشار الجعفری:

دولت ترکیه رسوا شد/گزارش سازمان ملل فاقد اعتبار است

دولت ترکیه رسوا شد/گزارش سازمان ملل فاقد اعتبار است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در سخنانی با اشاره به دخالت های ترکیه در امور داخلی کشورش، لو رفتن نوار مذاکرات مقامات آنکارا در مورد سوریه را موجب رسوایی دولت رجب طیب اردوغان خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، "بشار الجعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد شب گذشته اظهار داشت: دولت ترکیه با حمایت از گروه های تروریستی در امور داخلی سوریه دخالت می کند. ما از دخالت نظامی در سوریه نگران هستیم. برخی از اعضای شورای امنیت نمی خواهند حقیقت را درباره سوریه بشنوند.

جعفری خاطرنشان کرد: برخی در تشدید حملات تروریستی در سوریه نقش دارند و این در حالی است که سه سال از بحران سوریه می گذرد و حقیقت برای همه آشکار شده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر درباره سوریه به کشتار و جنایات گروه های تروریستی در درعا اشاره ای نکرده است.

 بشار الجعفری با اشاره به گزارش والری آموس نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره اجرای قطعنامه 2139 مربوط به امور بشردوستانه آن را ناقض و فاقد اعتبار دانست.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: این گزارش اقدامات گروه های مسلح در ممانعت از کمک رسانی به بسیاری از مناطق و تیراندازی به کاروان های کمک رسانی به ویژه در الیرموک دمشق را نادیده گرفته است.در این گزارش همچنین اشاره ای به محاصره بسیاری از مناطق از سوی گروه های مسلح و محروم کردن آنها از نیازهای ضروری نشده است. گزارش آموس همچنین اشغال برخی بیمارستان ها از سوی گروه های مسلح و تبدیل آنها به مراکز نظامی و شکنجه و اعدام از سوی تروریست ها را نادیده گرفته است.

الجعفری بیان کرد: گزارش آموس که از گزارش های قبلی بهتر است اما به کشتارهای انجام شده از سوی گروه های تروریستی در عدرا اشاره نکرده است.همچنین به ربوده شدن افراد بی گناه به ویژه زنان و کودکان در حومه شمالی لاذقیه از یک سال قبل اشاره ای نکرده است.

وی تاکید کرد: در این گزارش حرفی از راه حل سیاسی برای بحران سوریه به میان نیامده است زیرا توجه صرف به موضوعات بشردوستانه بدون هیچ تحرک سیاسی برای حل بحران سوریه راه به جایی نمی برد.تا زمانی که به دخالت های خارجی در بحران سوریه و حمایت از تروریست ها و انتقال آنها از سراسر دنیا به سوریه با حمایت دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و قطر،عربستان سعودی و رژیم اسرائیل اشاره نشود امکان حل بحران وجود ندارد.

الجعفری از تاسیس کمیته مشترک از سوی دولت سوریه برای همکاری با سازمان های بین المللی درباره اجرای قطعنامه 2139 خبر داد و افزود: گزارش والری آموس به گشودن گذرگاه نصیبین در مرز با ترکیه برای ورود 68 محموله کمک های انسان دوستانه به شمال سوریه و افتتاح پنج دفتر جدید سازمان ملل در پنج استان سوریه و اعطای مجوز ورود به افرادی که با سازمان های وابسته به سازمان ملل و دیگر آژانس های مربوطه همکاری می کنند اشاره ای نکرده است.

وی از شورای امنیت خواست که به مسئولیت خود در قبال اقدامات دولت ترکیه در سوریه و نقض حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل به شکل آشکار و اجازه دادن به تروریست ها برای حمله از ترکیه به سوریه عمل کند.اینکه برخی درباره صحت این نوار تردید دارند خنده دار است زیرا دولت ترکیه از ابتدای بحران سوریه موضع خصمانه ای علیه سوریه داشته است.

بشار الجعفری بیان کرد: آنچه در منطقه "کسب" می گذرد جنایتی علیه شهروندان سوری از جمله ارامنه ای که از کشتارهای عثمانی در قرن گذشته به سوریه گریخته اند و هم اکنون در معرض کشتاری مشابه از سوی نوادگان عثمانی ها قرار گرفته اند است.تانک ها و توپخانه نوادگان عثمانی ها از تروریست های چچنی،سعودی،افغانی و تونسی و دیگر تروریست هایی که مورد حمایت قطر و عربستان سعودی هستند حمایت کرده است.

وی افزود: علت دست زدن اردوغان به این اقدام خصمانه نگرانی از شکست در انتخابات است. نخست وزیر ترکیه می خواهد با گشودن جبهه خیالی و قربانی کردن سوری ها در منطقه کسب و دیگر مناطق افکار عمومی ترکیه را از اشتباهات داخلی منحرف کند.این اقدامات ضد منافع ملت ترکیه،دامن زننده به تروریسم و نقض حاکمیت سوریه است.

کد N197877

وبگردی