آفتاب

حاشیه نگاری خبرنگار ایرنا از برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل

حاشیه نگاری خبرنگار ایرنا از برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل

کابل- ایرنا - پنجمین دوره جشن جهانی نوروز که در شهر کابل با حضور چهار رییس جمهوری و پنج مقام کشورهای منطقه نوروز روز پنج شنبه در کابل برگزار شد، با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، هفتم فروردین ماه 1393 ساعت هفت و 40 دقیقه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در جشن جهانی نوروز با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوی و علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل از فرودگاه مهرآباد، تهران را به مقصد کابل ترک کرد.

** ساعت 9 و 55 دقیقه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در فرودگاه کابل مورد استقبال یونس قانونی معاون اول رییس جمهوری و برخی مقامهای افغانستانی قرار گرفت.

** افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد به همین دلیل در مسیر حرکت فرودگاه تا ارگ ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور، تصاویر بزرگ و کوچک متعدد نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای استانی از جمله زنان به طور گسترده به چشم می خورد.

**در میادین شهر پرچم های 11 کشور حوزه نوروز که اهتزار در آمده بود.

** کاروان رییس جمهوری و تعدادی از عکاسان و فیلمبرداران در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با استقبال رسمی حامد کرزای رییس جمهور افغانستان مواجه شد.

** خبرنگاران و شمار دیگری از فیلمبرداران در ساختمانی که با نام شورای معاونان شناخته می شد استقرار داده شدند که در آن مکان امکان استفاده از اینترنت و ضبط از طریق تلویزیون ملی افغانستان که به طور زنده مراسم را پوشش می داد، استفاده کنند.

** به دلیل تدابیر شدید امنیتی و استقرار خبرنگاران و تصویر برداران در ساختمان شورای معاونان پوشش تصویری خبرنگاران اعزامی از مراسم های جشن جهانی نوروز را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

** در مسیر حرکت رئیسان جمهوری در ارگ ریاست جمهوری تعدادی از جوانان دختر و پسر افغانستانی با لباس های محلی و رنگارنگ با نثار گل خوش آمدگویی می کردند.

** روحانی، کرزای و رحمان سه رییس جمهور کشورهای فارسی زبان در ابتدا نشست سه جانبه ای برگزار کردند و پس از آن ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان هم به جمع آنان پیوست و دیدار را به نشست چهارجانبه تبدیل کرد.

** چهار رییس جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان پس از دیدار چهار جانبه به همراه وزیران امور خارجه آذربایجان و ترکمنستان برای شرکت در مراسم رسمی جشن جهانی نوروز به سالن برگزاری این مراسم رفتند.

**مجری برنامه در ابتدا به زبان انگلیسی اعلام کرد که سخنان اجلاس به زبان روسی و انگلیسی ترجمه می شود و به شرکت کنندگانی که گوشی مربوطه را در اختیار داشتند، عدد این زبان ها را معرفی کرد.

** قرائت قرآن کریم توسط قاری افغانستانی آغاز گر این مراسم بود و پس از آن سرود ملی کشور میزبان سروده شد و حاضرین به احترام آن ایستادند.

** در سالنی که خبرنگاران حضور داشتند و از مراسم رسمی دور بودند، خبرنگاران افغانستانی هم با شنیدن صدای سرود ملی کشورشان قیام کردند.

** اولین سخنران این مراسم حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان بود که در توصیف بهار و نوروز و تاریخچه آن سخن گفت.

** سخنران دوم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بود که در باره اعتدال و استفاده از نوروز برای ایجاد یک اتحاد منطقه ای به منظور مقابله با خشونت و افراطی گری سخن گفت.

** امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان سومین سخرانی بود که پس از وی ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان به عنوان چهارمین سخنران این مراسم در پشت تریبون قرار گرفت.

**ممنون حسین سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ایراد کرد.

**جمع خوانی گروه سرودی از جوانان دختر و پسر افغانستانی دیگر برنامه این مراسم بود که تا ساعت 12و 40 دقیقه ادامه داشت.

** مجری برنامه حضار را به ضیافت ناهار حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان دعوت کرد و به این صورت مراسم رسمی جشن به پایان رسید.

** یونس قانونی معاون اول رییس جمهوری افغانستان که عصایی هم در دست داشت به سمت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رفت و با وی احوالپرسی کرد.

** روحانی و همتایانش پس از ترک سالن مراسم در حالی به محوطه کاخ ریاست جمهوری رفتند که بارش باران شروع شد و مسوولین مراسم چترهایی را برای در امان ماندن رئیسان جمهوری از باران، پیش بینی کرده بودند.

**بازدید از برخی غرفه ها که از کشورهای حوزه نوروز و آداب و رسوم نوروزی آن ها حکایت داشت برنامه رهگذری روسای جمهوری بود.

** در این مسیر دو کودک حامد کرزی را همراهی می کردند که گفته می شد فرزندان رییس جمهور افغانستان هستند.

**جمهوری اسلامی ایران هم غرفه ای داشت که در آن هفت سین ایرانی چیده شده بود.

** دیگر کشورهای حوزه نوروز هم در محوطه کاخ ریاست جمهوری و محل برگزاری این جشن، به نواختن موسیقی محلی و نمایش آیین های بومی در نوروز، خوراکی ها و صنایع دستی کشورشان را عرضه می کردند.

**عکس یادگاری برنامه بعد از ناهار بود که 9 مقام شرکت کننده در این جشن را در قاب دوربین خبرنگاران قرار داد.

**دیدار دو جانبه روحانی و کرزای پایان دهنده سفر یک روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به افغانستان بود.

**روحانی حدود ساعت 4 بعد از ظهر پنجشنبه هفتم فروردین، کابل را به مقصد تهران ترک کرد.

** جشن جهانی نوروز پیش از این قرار بود در منطقه خوش آب و هوای پغمان در 30 کیلومتری کابل برگزار شود اما گفته شد که به دلیل مسایل امنیتی و اماده نبودن این محل به کاخ ریاست جمهوری افغانستان انتقال یافته است.

** تدابیر امنیتی ویژه ای در روز برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل به چشم می خورد.

آساق/1429/1501
کد N197708

وبگردی