آفتاب

دروغپردازی روزنامه سعودی علیه مقاومت/ صدای همپیمانان لبنانی هم درآمد

دروغپردازی روزنامه سعودی علیه مقاومت/ صدای همپیمانان لبنانی هم درآمد

بیروت - ایرنا - دروغپردازی روزنامه سعودی « الشرق الاوسط» برای تخریب حزب الله لبنان و مقاومت ضد صهیونیستی آنقدر ناشیانه بود که صدای همپیمانان آل سعود درلبنان را هم درآورد.

به گزارش ایرنا، « حسین شبکشی» در مقاله ای سفارشی با یک داستانسرایی خیالی مدعی شده است طبقه هایی در زیر فرودگاه بین المللی « رفیق حریری» بیروت وجود دارد که یادآور « گوانتانامو» و « ابوغریب» هستند.

در این مقاله که در شماره روز چهارشنبه گذشته الشرق الاوسط چاپ شد، ادعا شده است:همسر یک پزشک معروف مقیم شهر جده هنگام حضور در سالن فرودگاه بین المللی بیروت ویژه مسافران درجه یک برای پرواز به جده توسط مردانی با لباس های شخصی با زور به طبقه های زیرین فرودگاه منتقل و به مدت سه شبانه روز بازجویی می شود.

شبکشی به نقل از این زن خیالی ، مردان را « نیروهای ویژه حزب الله» معرفی کرده و نوشته است: در این زندان زیر فرودگاه بیروت زندانیان شکنجه می شوند، از پشت دیوارسلول صداهایی دردناک شنیده می شد که وحشت برانگیز بود و نمی توان منکر وجود آنها و شکنجه در این زندان شد.

وی دراین داستانسرایی ناشیانه دهها سئوال را جواب نداده ، از جمله چرا این زن بعداز آزادی به مقامات لبنانی و سفارت عربستان در بیروت مراجعه نکرده و با یک پرواز دیگر مستقیما به جده رفته ، چرا دولت سعودی در سه روزی که این زن در زیر زمین فرودگاه بیروت بازداشت بوده هیچ تلاشی برای اطلاع از سرنوشت او نکرده است.



** احاله پرونده مقاله الشرق الاوسط به دادگاه

در اولین واکنش به این دروغپردازی، « اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان ، مقاله حسین شبکشی منتشره در روزنامه الشرق الاوسط را برای تحقیقات لازم و اتخاذ تصمیمات قانونی مناسب به دادستانی لبنان احاله کرد.

اشرف ریفی از اعضای شناخته شده گروه 14 مارس و رفقای «سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل که قبلا مسئولیت های مهم انتظامی و امنیتی را برعهده داشته، از همپیمانان بسیارنزدیک به خاندان سعودی است.



** وزارت کشور: دروغ ننویسید

وزارت کشور لبنان با صدور بیانیه ای با تکذیب ادعای روزنامه سعودی تاکید کرد که هیچ شهروند زن عربی بطورغیررسمی توقیف نشده و در زندانی درطبقه های زیرین فرودگاه بین المللی بیروت بازداشت نشده است.

در این بیانیه آمده است که « نهاد المشنوق» وزیر کشورلبنان از مدیرکل امنیت عمومی ، مدیرکل امنیت داخلی و « جان طالوزیان» رییس دستگاه امنیتی فرودگاه بیروت خواستار تحقیقات فوری در باره ادعای روزنامه سعودی شد و سرانجام ثابت گردید که این خبر از اساس دروغ و بی پایه و اساس است.

براساس این بیانیه، وزیر کشور لبنان از « حسین شبکشی» نویسنده این مطلب در روزنامه سعودی خواسته است که اطلاعات لازم و مشخصات کامل این شهروند سعودی را برای پیگیری ادعای صورت گرفته تحویل دهد و اگر نگران فاش شدن هویت این شهروند عرب بوده، آیا بیان این ادعا در خصوص مسئله ای بسیارحساس و انتشار آن در روزنامه الشرق الاوسط راهی مناسب بوده است؟

در ادامه بیانیه وزارت کشور لبنان آمده است که ادعای بدون سند و مدرک و اطلاعات لازم منتشره در روزنامه الشرق الاوسط ، مسئولیت ها و پیامدهایی قانونی دارد که وزارت کشور و بخصوص وزیر کشور باید در خصوص آنها پاسخگو باشند و پیگیری کنند.



** وزیر کشور هم رسوایی رسانه ای سعودی را باور نکرد

وزیر کشور لبنان نیز که مانند وزیر دادگستری عضو گروه 14 مارس ، از رفقای سعد حریری و ازهمپیمانان لبنانی بسیارنزدیک به آل سعود است هم این داستانسرایی را باور نکرد و در تماسی با مسئولان روزنامه الشرق الاوسط خواستار حل سریع این رسوایی رسانه ای شد.

« نهاد المشنوق» در گفت وگویی تلویزیونی تاکید کرد که مقاله روزنامه الشرق الاوسط صحیح نیست و از مسئولان روزنامه سعودی خواستار توضیح شده ایم.

وی تاکید کرد: در فرودگاه بیروت نه زیر زمینی وجود دارد، نه زندانی ، نه بازجویی و نه صداهای شکنجه شنیده می شود، اینها از اساس صحیح نیست.

وزیر کشور لبنان ، مقاله حسین شبکشی را بسیار عجیب و غریب خواند و گفت : شخصا با شبکشی تماس گرفتم و او قول داده که اسم زن عربستانی و تاریخ دقیق بازداشت او را اگر رخ داده باشد، اعلام کند.

المشنوق افزود : از نیروهای امنیت داخلی و عمومی و بخش امنیتی فرودگاه خواستار بررسی موضوع در 24 ساعت و پاسخگویی شدم که مشخص شد این ادعا صحیح نیست.

وی تصریح کرد: از سردبیر روزنامه الشرق الاوسط خواسته ام که یا باید مقاله را با نام زن سعودی و تاریخ بازداشت او منتشر و یا عذرخواهی کند و این خبر چهره ای زشت از لبنان ارائه کرده است.



** دوربین الجدید

دوربین تلویزیون الجدید لبنان هم که یک رسانه بخش خصوصی است با حضور در فرودگاه بیروت همه بخش های این فرودگاه را بویژه مکان هایی که در گزارش شبکشی آمده است ، به تصویر کشید و کمترین نشانه ای که بتوان ادعاهای او را باور کرد، دیده نشد.



** وزیر حمل ونقل خواستار پیگیری قضایی ادعای روزنامه سعودی شد

وزیر حمل ونقل لبنان هم روز جمعه از همه بخش های فرودگاه بین المللی بیروت بازدید کرد و سپس در جمع خبرنگاران ، ادعای روزنامه سعودی را بشدت تکذیب کرد و گفت که امنیت این فرودگاه زیرنظر مستقیم وزیر کشور است.

« غازی زعیتر» با بیان اینکه ادعای روزنامه الشرق الاوسط و پیامدهای منفی آن برای لبنان را با وزیران دادگستری و کشور بررسی کرده است، خاطرنشان کرد که با اثبات دروغ بودن این ادعا، روزنامه ، نویسنده مقاله و یا هرطرف دیگری باید تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: از محل فرودگاه بیروت تاکید می کنم که ادعای روزنامه الشرق الاوسط بطور کلی عاری از صحت است و هدف آن فقط ارائه چهره ای زشت ازلبنان ، گروهی ای مردم لبنان و فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت بوده است.

وزیر حمل ونقل لبنان خاطرنشان کرد: به صراحت می گویم، در فرودگاه بیروت هیچ نیروی سیاسی و حزبی وجود ندارد و سازمان هواپیمایی به نمایندگی از دولت و با حمایت آن مسئولیت اداره فرودگاه را برعهده دارد و این فرودگاه متعلق به همه ملت لبنان نه یک گروه معین است.

غازی زعیتر تصریح کرد: بخش امنیتی فرودگاه مسئولیت امنیت فرودگاه را برعهده دارد و همه امور تحت نظارت و مراقبت آن قرار دارد.

وی تاکید کرد: این اقدام اهانتی به همه لبنانی ها بود و به نظرم هر رسانه ای که مرتکب این جرم شده است باید تحت پیگرد قضایی قرار گیرد.

وزیر حمل ونقل لبنان به همراه « دانیال الهیبی» مدیرکل سازمان هواپیمایی این کشور و کارکنان ارشد فرودگاه بین المللی بیروت از همه بخش های این فرودگان بازدید کرد

وی گفت که فرودگاه بیروت ، آینه واقعی از تمدن و تاریخ لبنان برای همه مسافران و گردشگران است و نباید طرف های در صدد تخریب این چهره برآیند.

وزیر حمل ونقل لبنان همچنین با بیان اینکه فرودگاه بیروت نقشی اساسی در اقتصاد لبنان دارد، تاکید کرد که پرواز هواپیماهای لبنانی از فراز کشور برادر سوریه همچنان ادامه می یابد و متوقف نخواهد شد.

روزنامه سعودی« الشرق الاوسط» در شماره روز شنبه خود در ستون « نامه به سردبیر» بیانیه وزارت کشور لبنان را منتشر کرده است.

خاورم ** 1324
کد N197661

وبگردی