آفتاب

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اوباما با محوریت بررسی پیشنهاد اخیر آمریکا

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اوباما با محوریت بررسی پیشنهاد اخیر آمریکا

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری روسیه با همتای آمریکایی خود تماس تلفنی برقرار کرده تا با وی در خصوص پیشنهاد دیپلماتیک آمریکا برای حل بحران اوکراین بحث و گفتگو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید عنوان کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به وی گفته است که مسکو باید سربازانش را از خاک اوکراین خارج کند و بیش از این، در اوکراین مداخله نظامی نکند.

این نخستین مکالمه مستقیم میان اوباما و پوتین از زمان اعلام تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مقامات وابسته به پوتین است.

کاخ سفید بر این مساله تاکید کرد که این پوتین بوده که با اوباما تماس برقرار کرده است.

بر اساس این بیانیه، پوتین بدین منظور این تماس تلفنی را برقرار ساخت تا به بحث در خصوص پیشنهاد آمریکا در خصوص راه‌حل دیپلماتیک برای حل و فصل بحران اوکراین بپردازد.

پیشتر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این پیشنهاد را از جانب آمریکا به سرگئی لاوروف، همتای روس خود در نشستی در شهر لاهه ارائه کرد.

کاخ سفید عنوان کرد: باراک اوباما پیشنهاد داد روسیه پاسخ مشخصی به صورت کتبی به این پیشنهاد بدهد و دو رئیس‌جمهور توافق کردند که جان کری و سرگئی لاوروف برای بحث درباره اقدامات آتی با یکدیگر دیدار کنند.

یک مقام بلندپایه دولت اوباما، این تماس تلفنی را صریح و مستقیم خواند و گفت: قدم بعدی، مذاکرات کری با لاوروف است تا مشخص شود آیا روس‌ها در روند دیپلماتیک جدی هستند یا خیر؟

انتهای پیام

کد N197616

وبگردی