آفتاب

آلمان و چین بر تعمیق روابط راهبردی دوجانبه در همه زمینه ها تاکید کردند

آلمان و چین بر تعمیق روابط راهبردی دوجانبه در همه زمینه ها تاکید کردند

برلین - ایرنا - آلمان و چین با صدور بیانیه مشترکی بر تعمیق روابط راهبردی دوجانبه در همه زمینه ها بویژه در مسیر حل بحران های بین المللی همچون مسئله اوکراین، افغانستان و سوریه تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه مشترک که در پایان سفر دو روزه شی جین پینگ رییس جمهوری چین به آلمان و دیدار و گفت وگو با مقام های این کشور صادر شده، همچنین دو طرف از همکاری های سازنده در چارچوب مذاکرات هسته ای گروه 1+ 5 با ایران استقبال کردند.

براساس این بیانیه، برلین و پکن بر ضرورت توسعه همکاری ها در خصوص رفع چالش های بین المللی در مورد موضوعات اقلیمی و زیست محیطی، انرژی و تامین مواد غذایی و همچنین ارائه کمک های توسعه ای در سطح جهانی و تعمیق همکاری ها در نهادهایی بین المللی همچون گروه 20 و سازمان ملل متحد تاکید کردند.

دو طرف در این بیانیه مشترک همچنین بر توسعه همکاری های راهبردی دو کشور در زمینه سیاست خارجی و امنیتی تاکید کرده و خواستار تشدید فعالیت های مشترک برای حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای و جهانی شدند.

در همین رابطه شی جین پینگ رییس جمهوری چین عصر جمعه بعد از ملاقات با صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، درپاسخ به سوالی درخصوص مواضع این کشور درمورد بحران اوکراین،گفت: چین به اصول کلی روابط بین المللی مبنی بر عدم دخالت در امور دیگر کشورها متعهد است و به استقلال و تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد.

وی با بیان اینکه پکن درمسئله اوکراین منافع شخصی ندارد، از همه طرفین درگیر در بحران اوکراین خواست بدنبال دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل این مناقشه باشند.

رییس جمهوری چین خاطرنشان کرد: اینکه وضعیت اوکراین به این شکل است به دلایل بسیار پیچیده تاریخی باز می گردد که تحت تاثیر فاکتورهای داخلی و خارجی هستند.

آنگلا مرکل صدراعظم المان نیز با تکرار مواضع برلین و اتحادیه اروپایی مبنی بر ضرورت به رسمیت شناختن تمامیت ارضی اوکراین، رفتار مسکو در قبال شبه جزیره کریمه را نقض قوانین بین المللی خواند.

مرکل همچنین با اشاره به رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد غیر قانونی خواندن رفراندوم در کریمه، تصریح کرد: این رای نشان می دهد که جامعه بین المللی از رفتار روسیه در این زمینه رضایت ندارد.

در سفر دو روزه رییس جمهوری چین به آلمان همچنین دو کشور قراردادهایی در زمینه خودروسازی، توسعه کشاورزی، تامین و تولید انرژی، بانکداری و همکاری های علمی و آموزشی امضا کردند.

اروپام** 2051** 1701 ** 1597
کد N197539

وبگردی