آفتاب

نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور در قتل مرزبان ایرانی

نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور در قتل مرزبان ایرانی

بازداشت و دستگیری پنج مرزبان بی پناه و بدور افتاده از خانواده و جامعه ایرانی در ماههای پایانی سال و خبر قتل مرحوم جمشید دانائی فر؛ یکی از آنها در روزهای آغازین سال جاری و در ایام نوروز که همراه با هزاران آه و امید و انتظار خانواده های آنها برای آزادی آنان بوده، نماد و نشانی آشکار از ضعف دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران و مراجع نظامی و برون مرزی کشور و تقدیم " سین هفتم و سوگ نوروز " به خانواده های ایرانی و خانواده آن مرحوم بوده که باید، این دستاورد منطقه ای و بین المللی را قویاً به دولتمردان تبریک و تحسین گفت..!. تحسین نسبت به دیپلماسی خارجی و دولت تدبیر و امید که این چنین، جان و سرنوشت و حیات شهروندان آن مورد توجه و حمایت دولت قرار دارد...!!!

جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهور

با سلام و احترام،

نمی دانم در نخستین نامه نگارش یافته به جنابعالی در سال جاری باید از تبریک سال نو و آرزوی توفیق برای شما و دولت تدبیر و امید مورد ادعا آغاز نموده و یا مراتب تسلیت و تعزیت خویش و سایر حقوقدانان را نسبت به کشته شدنِ مرزبان بی گناه و بی پناه ایرانی به عرض شما و خانواده های ایرانی رسانم؟ نمی دانم تا کنون، درد از دست دادنِ عزیز و جوانِ دلبند خویش را تجربه کرده و یا لااقل، با احساس پدر و مادر جوان از دست داده، آشنا هستید؟ نمی دانم، آیا تاکنون در آستانۀ عید، خبر ناگوار ربودن خانواده و عزیزان و یا از دست دادن آنها در روزهای آغازین سال نو و از بین رفتن ایام شادی و نشاط هر خانواده ایرانی را به شخصه، شنیده و تجربه کرده اید و دولتمردانِ جویا و مدعی تدبیر و امید دولت شما نیز در وضعیت مشابه، از چنین تجارب حُزن انگیز و تاسف باری بهره مند شده اند یا خیر؟ و یا فارغ از همه مشکلات مردم و جامعه و درد خانواده های جوان از دست داده و بدور افتاده از جوانان و عزیزان خویش در داخل یا خارج از کشور، به درآمدهای میلیونی دولتی و پاداش ها و مزایای ویژه دولتیان بدون درد و رنج، ایام عافیت و روزهای سلامت و سعادت  نوروز خویش و خانواده را در تفرج گاه های داخلی و خارجی، به شادی و نشاط سر کرده اند و خواهند نمود؟!

جناب رئیس جمهور،

 روی سخنم با همان پنج مرزبان غریب و بی نام و نشانی است که نه توان خرید سربازی و وظایف خدمتی خویش را داشته و نه از امکان پارتی و لینک های دولتی برای فرار از مسئولیت و مخاطرات سربازی و خدمت نظامی به مانند بسیاری ها برخوردار بوده و نه می توانستند بدور از مرزها و در مراکز امن و آرام پایتخت و شمال کشور، به صورت نیمه وقت، ایام خدمت و وظیفه خویش را سر کنند؟ کدامین فرزند مسئولان و دولتمردان در وضعیت مشابه، خدمت و وظیفه خویش را به مانند این سربازان و فرزندانی ایرانی دور افتاده از خانواده های محروم خویش در مرزها و در نقاط ناامن مرزی گذرانده و یا شهامت گذران آن را در راستای وظیفه شهروندی خویش دارند؟

جناب دکتر روحانی ،

چرا مواضع رسمی دولت و دستگاه خارجی کشور نسبت به وضعیت پنج مرزبان ایرانی به مانند وضعیت تاسف بار و بدون سامانِ زندانیان ایرانی مقیم خارج از کشور و مالزی، اینگونه غیرمسئولانه، غیرکارشناسی و بدون هرگونه تدبیر لازم و قابل انتظار است؟(1) چرا با وجود انعکاس گسترده و بین المللی خبر دستگیری و بازداشت مرزبانان بی گناه ایرانی، موضع دولت همراه با سکوت و انفعال و عدم هرگونه واکنش درست و مبتنی بر واقع بوده است و سرشار از مواضع متعارض و متناقض به مانند خبر کشته شدن یکی از مرزبانان مزبور بوده است؟! دیپلماسی پنهان و تاسف بار دولت در عدم حمایت دیپلماتیک و سیاسی از اتباع خویش نسبت به مرزبانان مزبور به مانند ایرانیان زندانی مقیم مالزی،(2) چرا و با چه هدفی صورت گرفته و چگونه قابل توجیه است؟

مسئولیت مرگ این مرزبان شجاع ایرانی و نبود امنیت نسبت به سلامت جسم و جان سایر مرزبانان ایرانی در بند در ایام نوروز، با کیست؟ چرا درحالیکه، سخنگو و قائم مقام وزارت کشور دولت تدبیر و امید در گزارشات غیرمسئولانه و مغایر با واقع، منکر کشته شدن مرزبان مزبور شده و آنرا انکار و تکذیب می کند،(3) مقامات سیاسی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان، برخلاف آن، مراتب را تائید نموده(4) و حتی، دبیر کل سازمان ملل نیز در پیام صادره خویش، کشته شدن مرزبان مزبور را برخلاف مواضع غیر کارشناسی ایران محکوم می نماید؟! (5) به راستی، این همه تعارض و رفتار غیرمسئولانه دولت ایران نشان از همان تدبیر مورد ادعا و مطروحه در ایام انتخابات و پس از آن دارد؟!

 آیا باید حیات و سلامت و امنیت شهروندان، به لحاظ ضعف دستگاه دیپلماسی کشور و نبود تدبیر لازم در بین دولتمردان به مانند وضعیت تاسف بار آلودگی هوای تهران و کلان شهرها و قتل شبه عمد شهروندان و مسئولیت قانونی دولت و مدیریت شهری،(6) اینگونه دستخوش بی مسئولیت و ناکارآمدی مدیریت دولتی و شهری قرار گرفته و با جان و مال و حیات و سلامت مردم بازی شده و محیط زیست شهروندان و جامعه نیز اینچنین، مورد تعرض و بی مهری قرار گیرد؟(7) مرز بین مسولیت های دستگاههای نظامی و دیپلماسی خارجی در حفظ حقوق شهروندان و امنیت اتباع ایرانی چیست و چرا و چگونه باید نسبت به جان و حیات آنها اینچنین، برخورد غیرمسئولانه داشت؟!

نیک مستحضرید ؛ وقتی که خبر دستگیری پنچ مرزبان ایرانی در رسانه ها و سایت های مختلف منعکس گردید، نخستین موضوع دولت ایرانی مبتنی بر سکوت و انکار بود و در پی بازتاب بین المللی و فراگیرآن، مواضع بعدی ایران، مبتنی بر تهدید و ارعاب و مقابله به مثل و مانند آنها بوده است!!. مواضعی که به مانند جهت گیری های غیر کارشناسی مشابه ، براساس مدیریت شعاری و غیر علمی دستگاه نظامی و دیپلماسی کشور همراه بوده است و مردم و افکار عمومی داخلی و بین المللی با آنها بیگانه نبودند و نیستند...!! اما دستاورد ارزشمند آن چه بوده است ؟ کشته شدن مرزبان بی گناه ایرانی و تدوام اسارت سایر مرزبانان در ایام نوروز ایرانی و جهانی....!!!

جناب رئیس جمهور،

تردیدی نیست که تاسف و تاثر بعدی شما یا دولت و پیام محکومیت سخنگوی وزارت خارجه نسبت به قتل یکی از مرزبانا ایرانی، نه حیات از دست رفتۀ آن جوان بی گناه و قربانی عدم تدبیر و ناکارآمدی دولت و دیپلماسی کشور را به خانواده داغدار آن بازخواهد گرداند و نه سلامت و حیات سایر مرزبانانِ در بند و محروم از آزادی را تامین و تضمین خواهد کرد؟! وقتی که مرزها؛ اینگونه ناامن و بدون امنیت بوده که مرزبان، خود طعمۀ تعرضات و دخالت های خارجی می گردند، شعار امنیت فراگیر و حاکمیت نیروهای نظامی و مرزیانی ایران در مرزها و کنترل آنها برخلاف واقع، چرا و چگونه و با چه هدفی قابل طرح بوده و چگونه نیز باید توجیه گردد؟ وقتی دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپلماسی ایران قادر به تامین سلامت و آزادی مرزبانان در بند خویش نیست، چگونه در مقام ایجاد تحول و مدیریت جهانی به مانند دولت مخدوش دهم بوده و اینهمه شعار و دستاوردهای تاسف بار برای چه و با چه هدفی صورت می پذیرد؟ بهتر نیست با مردم صادق باشید و حقیقت و واقعیت اقتصاد، فرهنگ، سیاست، تولید و مشکلات و نابه هنجاری های موجود و ضعف جدی و غیر قابل انکار دولت در هرگونه تدبیر نسبت به آن و نیز برون رفت از این بحران های مشهود و موجود در ابعاد مختلف جامعه  را صادقانه و مسئولانه با مردم در میان بگذارید؟ تفاوت این دولت با دولت نهم و دهم در این رابطه چیست؟

آقای رئیس جمهور ؛

در مسئولیت جنابعالی و دولت تدبیر و امید  و وزارت کشور و خارجه نسبت به مرزبان کشته شده و سایر مرزبانان در بند نباید تردید کرد و باید با راستی و درستی، به افکار عمومی و رسانه ها و خانواده های آنها پاسخگو بود و  با استفاده از ظرفیت های بین المللی و دیپلماسی کارشناسی و غیرشعاری در مقام نجات جان آن مرزبانان بی گناه اقدام کرد و شایسته نیست، آنها نیز به ناروا؛قربانی سیاست های ناروا و دخالت های نادرست معموله نسبت به تحولات منطقه ای و بین المللی گردند!!. فراموش نکنید که افکار عمومی و وجدان بیدار تاریخ نسبت به عملکرد آن دولت و جنابعالی به مانند دولتهای قبل قضاوت کرده و آنرا در ذهن و دل خویش، به نیکی و نکویی ثبت و ضبط خواهند کرد. ....

ضروری است؛ دولت و رئیس جمهور از مردم و شهروندان و  به خصوص، خانواده های محروم و محترم این مرزبانان ایرانی و مرزبان به قتل رسیده با ادای احترامات ویژه و شایسته، به مانند رفتار موهِن دولت در توزیع تاسف بار سبد کالا به آنها، رسماً عذرخواهی کرده و نسبت به عدم کارآمدی دولت و مراجع دیپلماسی و نظامی مربوطه در این زمینه متاسف باشد و تلاش و حمایت های جدی و بین المللی خویش را نیز برای اعمال حمایت سیاسی و دیپلماتیک از شهروندان و اتباع ایرانی در بند خود به مانند مرزبانان مزبور و زندانیان ایران مقیم مالزی و مانند آنها با جهد و جدّ معمول دارد تا با تکرار وضعیت تاسف بار مشابه، نیازی به پیام محکومیت مسئولان و تائید مجدد ناکارآمدی دولت و دولتمردان در این رابطه نبود و به سان نوش دارو پس از مرگ سهراب نیز عمل نگردد...!

از اینکه، دستاورد دیپلماسی ایرانی، کشته شدن این مرزبان بی پناه و ادامۀ اسارت سایر مرزبانان را در عید نوروز را در پی داشته است، باید به جنابعالی و دولتمردان و مسئولان ذیربط داخلی و خارجی باید تبریک گفت، اما یقنیاٌ، به خوبی مستحضرید ؛ مسئولیت جان و مال و حفظ حقوق شهروندان و حیثیت و امنیت آنها برابر قانون اساسی با جنابعالی بعنوان بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و  بعنوان مجری قانون اساسی می باشید که نسبت به آن برابر همان قانون سوگند خورده و در پیشگاه مردم  و خداوند مسئول بوده و خواهید بود.....باقی را خود بهتر می دانید....

 

محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ) ، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

Email: [email protected]

 

پی نوشت ها و منابع :

3-  http://salameno.ir/fa/news/13401

4-  http://farsi.alarabiya.net/fa/iran/2014/03/24/-

5-   http://www.asriran.com/fa/news/327838  

6-  محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، قتل شبه عمد شهروندان در هوای آلوده و مسئولیت قانونی رئیس جمهور، دولت و مدیریت شهری، خبرآنلاین،     http://www.khabaronline.ir/detail/329991/weblog/zamanidarmazari- هشدار یک حقوقدان به نقض حقوق شهروندی مردم در هوای آلوده، اطلاعات، http://www.ettelaat.com/etiran/?p=36637

7- محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، کودکان و محیط زیست، خبرآنلاین، http://khabaronline.ir/detail/303902/weblog/zamanidarmazari

کد N197472

وبگردی