آفتاب

روحانی در بازگشت از سفر کابل: رئیس جمهور پاکستان قول داد برای رهایی مرزبانان تلاش کند

روحانی در بازگشت از سفر کابل: رئیس جمهور پاکستان قول داد برای رهایی مرزبانان تلاش کند

رئیس جمهور درباره نتایج ملاقات خود با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفت: بحث رودخانه های مرزی مطرح شد و قرار شد ضمن تامین آب تالاب های داخل ایران، دریاچه هامون نیز به وضع سابق خود بازگردد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از تارنمای ریاست جمهوری، دکتر روحانی عصر پنج شنبه در بازگشت از سفر کوتاه و فشرده به افغانستان به منظور شرکت در پنجمین جشن جهانی نوروز در گفت و گو با خبرنگاران در تشریح برنامه ها و دستاوردهای این سفر گفت: اصل سفر حضور در جشن جهانی نوروز بود که با حضور سران و مقامات هشت کشور در افغانستان برگزار شد اما در حاشیه این مراسم نیز ملاقات ها و جلسات مفیدی انجام شد .
حسن روحانی گفت: در اجلاس سه جانبه روسای جمهوری سه کشور فارسی زبان گفت و گوهایی درباره مباحث فرهنگی، گسترش همکاری های علمی و راهکارهای ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی بویژه درباره تسهیل ارتباط بین سه کشور از طریق جاده و راه آهن مطرح شد.
دکتر روحانی با اشاره به برگزاری نشست چهارجانبه روسای جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان گفت:عمده مباحث مطرح در این نشست به مساله مبارزه با افراطی گری و تروریسم معطوف بود که همه رؤسای جمهور در سخنان خود ضمن ابراز نگرانی از این مساله بر لزوم مبارزه جدی تر با افراط و تلاش برای رفع برخی اختلافات نابجا در بعضی کشورهای منطقه تاکید داشتند.
رییس جمهور با بیان اینکه معضلات ایجاد شده از سوی گروهک های تروریستی برای امنیت، رفاه و توسعه کشورهای منطقه نیز از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود، گفت: رییس جمهور پاکستان در این نشست تاکید کرد که کشورش همه تلاش خود را برای رهایی مرزبانان ایرانی که توسط یک گروهک تروریستی به گروگان گرفته شده اند به کار خواهد گرفت و همچنین تلاش خواهد کرد تا مرزهای این کشور با ایران از امنیت بیشتری برخوردار شوند تا توسعه روابط دو کشور نیز تسهیل شود.
دکتر روحانی گفت: در این نشست همچنین روابط اقتصادی بین چهار کشور و راهکارهای گسترش این روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد اجلاس بعدی این چهار کشور در سال جاری در حاشیه اجلاس شانگهای که در دوشنبه برگزار می شود تکرار شود. همچنین سران سه کشور فارسی زبان نیز توافق کردند نشست بعدی این گروه در سال ۲۰۱۵ در شهر دوشنبه برگزار شود.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چهار رییس جمهور شرکت کننده در جشن جهانی نوروز هر یک سخنان کوتاهی ایراد کردند، گفت: نکته جالب این بود که همه روسای جمهور بر مساله اعتدال تکیه کردند و اعتدال را درسی عنوان کردند که باید از نوروز آموخت و اگر اعتدال نباشد استقرار ثبات در منطقه مقدور نخواهد بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه همه روسای جمهور در سخنان خود تاکید داشتند که یکی از وظایف دولت ها و ملت های منطقه مبارزه با افراطی گری است، گفت: این گونه مواضع و سخنان نشانه آن است که صدای ملت ایران که در انتخابات ۲۴ خرداد تبلور یافت نه تنها به گوش ملت های منطقه رسیده بلکه آنها با این نوا هم صدا شده و باور دارند که راه پیشرفت و توسعه در اعتدال است.
رییس جمهور آخرین برنامه کاری خود در سفر به افغانستان را دیدار دو جانبه با رییس جمهور این کشور ذکر کرد و گفت:مدتی است که بحث انعقاد یک قرارداد مهم و جامع و استراتژیک بین ایران و افغانستان مطرح است که مواد و مقدمات این قرارداد نیز آماده شده و رییس جمهور افغانستان اصرار دارد که این قرارداد تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش به امضاء برسد.
دکتر روحانی گفت: می دانیم که افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات است و این مساله نشانگر آن است که مردمسالاری قدم به قدم در منطقه نهادینه شده است و در افغانستان نیز شور و هیجان انتخاباتی خوبی به چشم می خورد. برای دولت افغانستان نیز بسیار مهم بود که با برگزاری این اجلاس ثبات کشور خود را به نمایش بگذارد و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی پرشورتر مهیا کند.
رییس جمهور مساله بعدی مطرح در ملاقات خود با حامد کرزی را بحث رودخانه های مرزی و حقابه ایران از این رودخانه ها عنوان کرد و ادامه داد: ایران بر اساس موازین بین المللی حقابه مشخصی از این رودخانه ها دارد و اصرار دارد که ضمن تامین آب تالاب های داخل ایران هامون نیز به وضع سابق خود بازگردد و دولت افغانستان باید به این مساله کمک کند. بر همین اساس مقرر شد هفته آینده هیاتی از افغانستان به ایران سفر کند تا بر سر مساله حقابه ایران از این رودخانه ها به توافقی قابل قبول برسند.
دکتر روحانی مساله کشت خشخاش و ترانزیت مواد مخدر را موضوع بعدی مذاکرات خود با رییس جمهوری افغانستان ذکر کرد و گفت: اعتیاد امروز به معضلی بزرگ در منطقه تبدیل شده و همه کشورهای منطقه را درگیر کرده است.
رییس جمهور گفت: در این جلسه بنده به رییس جمهور افغانستان پیشنهاد کردم که ایران و افغانستان علاوه بر مبارزه مشترک با ترانزیت مواد مخدر برای جلوگیری از کشت مواد مخدر نیز همکاری داشته باشند که رییس جمهوری افغانستان نیز این پیشنهاد را پذیرفته و اعلام کرد که کشورش آماده همه گونه همکاری در این زمینه است.
دکتر روحانی با بیان اینکه در این ملاقات درباره همکاری های اقتصادی دو جانبه نیز گفت و گو کردیم، گفت: در این جلسه اعلام کردم که بخش خصوصی ایران به شرط تامین امنیت کاملا آماده حضور در بخش اقتصادی افغانستان است.
رییس جمهور گفت: همچنین درباره اتباع افغانستان در ایران نیز گفت و گو کردیم و بنده این نکته را تذکر دادم که جمهوری اسلامی ایران حق دارد در برابر عدم رعایت و احترام به قواعد و مقررات خود از سوی برخی از اتباع افغان واکنش متناسب داشته باشد.
دکتر روحانی تاکید کرد: در مجموع، این سفری پربار بود که در آن علاوه بر بحث درباره روابط دوجانبه با افغانستان همکاری های سه جانبه ایران با کشورهای فارسی زبان و همکاری های چهار جانبه با کشورهای منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع بین همه کشورهای شرکت کننده در جشن نوروز تعامل خوبی برقرار شد و مباحث مفید و حائز اهمیتی مورد بحث قرار گرفت.

17231

 

کد N197363

وبگردی