آفتاب
حریت خبر داد؛

اعلام وضعیت فوق العاده در آنکارا/ دردسر جدید برای دولت اردوغان

اعلام وضعیت فوق العاده در آنکارا/ دردسر جدید برای دولت اردوغان

انتشار اطلاعات نشست محرمانه سران ترکیه در مورد سوریه سبب شده تا آنکارا در شوکی عجیب فرو برود به طوری که رسانه های ترک این وضعیت را همانند برقراری وضعیت فوق العاده در پایتخت این کشور دانسته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه حریت با این عنوان که انتشار مذاکرات محرمانه سران کشور در مورد سوریه، دردسری جدید برای دولت رجب اردوغان به همراه داشته از تلاش نهادهای امنیتی ترکیه برای یافتن عاملان نشت این اطلاعات در یوتیوپ خبر داد.

در همین رابطه وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای عاملان این کار را خائن معرفی کرده و عنوان داشت که آنها علیه امنیت ملی ترکیه وارد عمل شده اند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است : این افراد خائن دشمنان کشور و ملت هستند. عاملان این اقدام امنیت کشور و مردم ترکیه را هدف قرار گرفته اند اما آنها باید این نکته را بدانند که در کمترین زمان شناسایی شده و به دست عدالت سپرده می شوند. این افراد باید در انتظار شدیدترین مجازات ها باشند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز به شدت این اقدام (انتشار مکالمات سران ترکیه در مورد سوریه) را محکوم کرده و آن را بی شرمانه، و اقدامی از روی بداخلاقی و نفرت خوانده است.

اردوغان همچنین بار دیگر جریان گولن را در پس انتشار مکالمات محرمانه در یوتیوپ معرفی کرد.در همین رابطه به یکی از دادستانهای حاضر در ترکیه دستور داده شده تا به سرعت با تکمیل پرونده ای تحقیقات خود در خصوص انتشار این مکالمات محرمانه را آغاز کرده و علیه عاملان آن اعلام جرم کند. به نوشته حریت، عاملان این اقدام در مرحله اول با اتهام جاسوسی مواجه هستند.

به گزارش مهر، انتشار یک نوار صوتی در شبکه اینترنت از این مسئله پرده برداشت که مسئولان دولت اردوغان در یک نشست محرمانه به دنبال عملیات خرابکارانه در ترکیه برای توجیه ماجراجویی نظامی علیه سوریه بوده اند.

این نوار صوتی حاوی مکالمه محرمانه چهار مسئول بلندپایه دولت ترکیه برای بهانه تراشی و ایجاد دستاویزی به منظور به راه انداختن جنگ علیه سوریه است.

در این نوار صوتی صدای منتسب به هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه شنیده می شود که از اعزام چهار نفر به سوریه برای شلیک هشت موشک به منطقه ای در ترکیه سخن می گوید تا از آن به عنوان دستاویزی برای توجیه جنگ علیه سوریه استفاده شود.

فیدان در این نوار صوتی می افزاید: من می توانم با برخی اقدامها بهانه لازم را برای دخالت نظامی در سوریه ایجاد کنم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در این فایل صوتی همچنین صدای منتسب به داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه شنیده می شود که درپاسخ به فیدان می گوید: این راز بین من و تو بماند، نخست وزیر تلفنی گفته است، در این شرایط، اگر لازم باشد باید حمله کنیم.

درستی این فایل صوتی، تاریخ و شرایط آن هنوز تایید نشده است، اما العالم به نقل از شبکه خبری سی ان ان ترک اعلام کرد: این ملاقات چندی پیش در دفتر داود اوغلو برگزارشد.

 

 

 

کد N197167

وبگردی